Cercetările arată din ce în ce mai des că profilul elevului de astăzi este altul decât cel de „ieri”. Părinții, copiii de astăziprofesorii și toți ceilalți adulți din jurul celor mici trebuie să știe cum se schimbă copiii, ce fel de cerințe impune societatea globală acestora, dar și ce fel de cerințe au copiii de la societate. Este o altă lume decât cea în care am crescut noi, adulții de astăzi. Guy Claxton face, o analiză comparativă între secolul XIX și secolul XXI și observă schimbări majore. O astfel de listă este utilă pentru fiecare profesor/părinte pentru a remarca diferența dintre cum vede el lumea și cum o vede copilul/elevul său:
• Dacă în secolul 19 se urmărea ca elevul să facă ceea ce se considera corect, în secolul 21 este important ca el să fie aventuros, să deschidă noi drumuri;
• Dacă în secolul 19 elevul trebuia să asculte ceea ce îi preda profesorului, secolul 21 pune mai degrabă accentul pe învățarea colaborativă, cu colegii;
• Dacă în secolul 19 elevul trebuia să accepte tot ce i se spunea la oră, în secolul 21 el este învățat să pună întrebări și să pună sub semnul întrebării totul (inclusiv ceea ce se întâmplă la școală);
• Dacă secolul 19 punea accent pe pasivitatea elevului, secolul 21 solicită un elev activ;
• Dacă secolul 19 punea accent pe memorare și reproducere, secolul 21 pune accentul pe imaginarea unor soluții posibile la diferitele probleme pe care copilul la învață la școală;
• Dacă secolul 19 solicita ca elevul să arate în primul rând respect, secolul 21 solicită ca elevul să demonstreze în primul rând inițiativă;
• Dacă secolul 19 cerea ca elevul să urmărească instrucțiunile date la școală, secolul 21 pune accentul pe preluarea responsabilității de către elev;
• Dacă în secolul 19 accentul era pe evaluarea elevului de către profesor, secolul 21 impune ca element central autoevaluarea pe care elevul trebuie să o învețe.
Un alt tip de perspectivă, un alt tip de elev … pe când și un alt tip de profesor? Credeți că școala de astăzi este suficient de adaptată pentru a răspunde cerințelor unui astfel de elev? Cum trebuie să arate școala părinților dacă luăm în seamă toate cele descrise mai sus?

[ Articol citit de: 1268 persoane ]

De Ion-Ovidiu Pânișoară

Profesor universitar dr., conducător de doctorat în Științele educației, Director al Departamentului de Formare a Profesorilor, Universitatea din București. A publicat 31 cărți (autor, co-autor sau coordonator) - Comunicarea eficientă (patru ediții, Polirom) a primit în 2010 premiul Academiei Române și două jocuri educaționale. Coordonează la Editura Polirom colecțiile Profesorul de succes și Carieră. Succes. Performanță.