Este o tehnică care stimulează învăţarea în grup. În plan școlar tehnica presupune ca elevii să fie împărțiți în microgrupuri, echipe care lucrează la rezolvarea unei probleme. Este de preferat să se opteze pentru o problemă dificilă, controversată (care are, firesc, mai multe soluţii posibile). Elevii emit idei și acestea sunt notate pe câteva foi mari /file de flipchart. Când listele fiecărui grup sunt gata ele se afișează (agățate sau lipite în vreun fel pe pereții clasei) similar modului în care sunt expuse tablourile într-o expoziţie/galerie de artă (de unde şi numele metodei). Unul dintre elevii din cadrul fiecărei echipe rămâne în postura de „ghid” aşteptând „vizitatorii” (elevi din celelalte echipe). Aceştia vin, pun întrebări, notează în partea de jos a fiecărei file (ori pe altă foaie alăturată) comentarii, idei, critici şi soluţii. La încheierea „turului” fiecare echipă îşi reexaminează rezultatele prin comparaţie cu soluţiile văzute la ceilalţi, prin utilizarea listei de comentarii făcute de cei care au vizitat „standul” lor etc. Această tehnică reprezintă un motivator important pentru învăţare şi aduce cu sine o implicare majoră a cursanţilor.

O variantă a turului galeriei presupune că fiecare dintre cursanţi să primească o filă de flipchart şi să scrie pe ea rezolvările la problema pe care a primit-o spre soluţionare (tot grupul primeşte aceeaşi problemă). Atunci când i se pare că a rămas “blocat”, că este în “pană de idei” el se poate ridica de la locul lui şi să viziteze “atelierele” celorlalţi, privindu-le munca, prin asociaţie de idei găsind noi resurse pentru propriul demers. Ulterior tehnica poate să continue ca în exemplul de mai devreme.

Am văzut modul în care se poate desfășura această tehnică didactică în sala de clasă. Însă cum pot să o utilizeze părinții? Putem discuta problemele cu care se confruntă familia (fără să fie unele traumatizante pentru micuț) și să aplicăm modalitatea a doua de desfășurare a turului galeriei. Subiectele pot să includă: cum să nu ne mai certăm, cum să fim mai ordonați, cum să avem un managementul mai bun al timpului etc.

[ Articol citit de: 3556 persoane ]

De Ion-Ovidiu Pânișoară

Profesor universitar dr., conducător de doctorat în Științele educației, Director al Departamentului de Formare a Profesorilor, Universitatea din București. A publicat 31 cărți (autor, co-autor sau coordonator) - Comunicarea eficientă (patru ediții, Polirom) a primit în 2010 premiul Academiei Române și două jocuri educaționale. Coordonează la Editura Polirom colecțiile Profesorul de succes și Carieră. Succes. Performanță.