Regula bunicii – mănânci tortul după ce termini supa!

400 de articole de educație, Negocierea cu copilul

De multe ori părinții și dascălii ajung să fie pur și simplu exasperați în căutarea unei modalități de a-i face regula buniciipe copii/elevi să adopte anumite comportamente. Spre exemplu, din ce în ce mai multe voci spun că micuții de astăzi nu mai citesc, că stau prea mult în fața computerului etc. Ce este de făcut?

Un prim răspuns ne este dat de către ceea ce încă din 1965 a observat D. Premack (și ceea ce, din acel moment, a fost numit principiul lui Premack). Acest autor a remarcat că tipurile de comportamente care, în mod natural, au o frecvență crescută la o anumită persoană pot să fie folosite pentru a motiva comportamente care nu prezintă atât de mult interes (și sunt adoptate mai rar).

De exemplu, Davidoff observa că în America copiii petrec mai mult de 30 de ore pe săptămână în fața televizorului. Și la noi tendința este în această direcție, din păcate televizorul a devenit deja un al treilea părinte care „ocupă locul” lăsat de faptul că părinții nu au atât de mult timp să se ocupe de copil pe cât acesta are nevoie. Conform ideilor lui Premack putem utiliza acest motivator pentru a stimula comportamente pe care le dorim (cum este, în exemplul de mai sus, cititul).

Multe persoane vor spune că nu este nimic nou sub soare, că întotdeauna părinții au motivat un comportament cu o recompensă. Există însă câteva diferențe: în primul rând „recompensa” este un comportament. Autorii chiar ne îndeamnă să urmărim copilul pe parcursul unei săptămâni și să vedem care sunt comportamentele care apar cu cea mai mare frecvență (pentru ca să știm care sunt motivatorii).

În al doilea rând, ceea ce uită mulți părinți să facă este să pună în acțiune un alt principiu vechi de când lumea: regula bunicii (Grandma’s Rule – sugerată în lucrările lui Frederic Jones): copilul trebuie mai întâi să facă ceea ce trebuie pentru ca abia apoi – ca o consecință directă a primei sale acțiuni – să facă ceea ce dorește să facă. Mulți părinți cedează la presiunea exercitată de către copil: „mai stau doar cinci minute la calculator, apoi mă apuc de învățat!”. Dar dacă îi dăm voie să facă ceea ce își dorește, ce motivație mai are să facă – după aceea – ceea ce i se pare neatractiv?

[ Articol citit de: 104 persoane ]

Ion-Ovidiu Pânișoară
Profesor universitar dr., conducător de doctorat în Științele educației, Director al Departamentului de Formare a Profesorilor, Universitatea din București. A publicat 16 cărți (autor, co-autor sau coordonator) - Comunicarea eficientă (patru ediții, Polirom) a primit în 2010 premiul Academiei Române.

Lasă un răspuns