Psihologia pozitivă și școala românească

400 de articole de educație, Dezvoltarea personală la copii

Astăzi o să vă propunem un altfel de articol. O să vă aducem în atenție un instrument folosit de psihologia pozitivă și o să vă întrebăm (la fel cum ne întrebăm, de altfel și noi) dacă în calitate de părinți observați aceste elemente la modul în care școala se raportează la copiii dumneavoastră și în calitate de dascăli dacă dezvoltați astfel de „virtuți” la elevii pe care îi aveți la clasă.

Conceptul de psihologie pozitivă este unul foarte interesant. Pentru Gable și Haidt el reprezintă „studiul condițiilor și proceselor care contribuie la „înflorirea” sau funcționarea optimală a oamenilor, grupurilor sau instituțiilor”. Să ne uităm un pic la copiii/elevii noștri: „funcționează” ei optimal, se dezvoltă armonios, „scoate” școala tot ce este mai bun din ei?

Pentru a da o concretețe și mai mare vă propunem să reflectăm împreună asupra celor 6 virtuți (care sunt corelate cu puncte forte ale caracterului) pe care Seligman și Peterson le enunță:

Virtuți Puncte forte ale caracterului asimilate
înțelepciune și cunoaștere creativitate, curiozitate, flexibilitate în gândire, dragoste pentru a învăța, perspectivă
curaj bravură (curaj), autenticitate, perseverență, motivație (avânt)
umanitate bunătate, dragoste, inteligență socială
(spirit de) justiție corectitudine, leadership, spirit de echipă
cumpătare capacitate de a ierta, modestie, prudență, auto-control
transcendență aprecierea frumuseții și excelenței, recunoștință, speranță, umor, religiozitate

O întrebare simplă: să luăm una câte una aceste virtuți și lista explicativă de caracteristici: sunt ele prezente în școala noastră? În ce proporție? Care lipsesc cu desăvârșire? Ce ar trebui să facem ca să ne asigurăm că – așa cum spune psihologia pozitivă – facem totul pentru dezvoltarea maximală, pentru „înflorirea” interioară a copiilor/elevilor noștri? Cine propune soluții și cine are curajul să le pună în practică?

[ Articol citit de: 928 persoane ]

Georgeta Pânişoară
Doctor în psihologie, conferențiar universitar în cadrul Departamentului de Psihologie, Universitatea din București, a scris 9 volume și multe studii în reviste de specialitate și coordonează colecția Psihologia copilului & Parenting la Polirom.

Lasă un răspuns