Profilul cadrului didactic în România (1): perspective…
Ne-am propus să vorbim un pic despre ceea ce am denumit profilul cadrului didactic din România așa cum se observă el din câteva cercetări realizate în ultimii 10 ani (individuale sau din care am făcut parte).
Examenul de Bacalaureat a dat posibilitatea opiniei publice să se aplece, o dată în plus, asupra problemelor din sistemul de învățământ. Suntem siguri că – la fel ca întotdeauna până acum – dezbaterea publică se va limita la zona superficială a senzaționalului. Nu o să se meargă mai departe pentru a observa profunzimea lucrurilor, pentru a despărți țesutul cangrenat de părțile sănătoase ale sistemului. Întreaga educație se va scufunda, încă o dată, în derizoriu și părțile diforme, elementele neplăcute vederii sunt singurele care o să iasă la suprafață, în lumina reflectoarelor.
Cine sunt astăzi cadrele didactice? Iată o întrebare la care, am impresia, nimeni nu se mai obosește să răspundă. Vom încerca noi să oferim un prim schelet, o analiză rezultată din mai multe cercetări pe care le-am întreprins în ultimii ani. Desigur că și aceste elemente nu fac decât să sublinieze anumite aspecte. Rămâne ca fiecare dintre dumneavoastră, cititorii site-ului să adăugați culoare acestui tablou.
Prima perspectivă, element cu care începem această analiză este dată de chiar profilul cadrului didactic. Ce trebuie el să conțină (lucru reflectat prin chiar ochii profesorilor de la catedră)?
1. Pe primul loc se află două elemente: Competenţă ştiinţifică (profesională) şi abilităţile de comunicare;
2. Empatia (posibilitatea de a-l înţelege pe celălalt „din interior”) ocupă locul al doilea.
3. Cadrul didactic trebuie să dovedească: Corectitudine/obiectivitate în tratarea cursanţilor şi în evaluarea progresului acestora;
4. Flexibilitatea este cel de-al patrulea ingredient pentru succesul la catedră.
5. Autoritate/Capacitatea de a impune respect cursanţilor încheie lista primelor cinci aspecte esențiale pentru un profesor de succes.
Să ne gândim acum un pic (profesori și părinți deopotrivă) cât de aproape sau de departe este acest portret de ceea ce întâlnim în realitate, care este proporția de cadre didactice de la școala în care învață copilul nostru care îndeplinește majoritatea acestor caracteristici? Dacă toate acestea sunt importante pentru meseria de dascăl în ce măsură le regăsim în programele de formare inițială sau continuă a cadrelor didactice?
5 comentarii