Sistemul de învățământ este într-o fără de sfârșit schimbare, profesorii se plâng de birocrație, în media apar derapajele, părintele se confruntă cu probleme și înfruntă temeri atunci când își duce copilul la școală. Toate aceste aspecte compun un mozaic în care nimeni nu se mai regăsește, o imagine gravă, fără zâmbet și avem impresia că mergem haotic ca într-un labirint în care nu mai avem ieșire.
Iată de ce, în interiorul multiplelor schimbări și probleme trebuie să găsim un fir călăuzitor, trebuie să știm ce le spunem profesorilor, elevilor, părinților, decidenților, societății. Ce poate să facă profesorul ca lucrurile să intre pe un făgaș normal – indiferent de ceea ce se întâmplă în jurul lui și în jurul școlii?
Pentru a da un răspuns o să aduc în atenție o cercetare interesantă. Este vorba despre studiul lui Hart care a cuprins o analiză a 3725 de elevi din clasele terminale de liceu. În fapt autorul dorea să afle ce caracteristici trebuie să aibă un profesor care „place” și ce caracteristici are cel care provoacă probleme. Iată ce face profesorul care îi face pe elevi fericiți:
- ajută elevii în activitatea de învățare;
- le explică lecțiile,
- oferă sarcini clare și
- folosește exemple în predare.
Dar mai mult decât toate aceste caracteristici – profesorul care „produce” fericire este cel care are simțul umorului dezvoltat și … zâmbește. La polul opus, profesorii care erau respinși de elevi erau ”incapabili să se exprime clar, arătau superioritate, distanțare, aroganță”. Și nu numai atât: acești profesori erau permanent ” supărați, ursuzi, morocănoși”.
Iată un lucru simplu după care putem avea o schimbare care să conteze în învățământ. Un lucru simplu care se află în „mâna” profesorului, o schimbare care se poate face nu de mâine, ci chiar de astăzi. Zâmbiți dragi profesori când intrați în clasă, priviți cu drag spre copii și copiii o să fie fericiți. Un profesor care zâmbește are mai puține probleme de indisciplină, elevii sunt mai atenți la oră și sunt … mai fericiți. Pentru mine fericirea copilului la școală este motorul pentru o școală de calitate. Toate celelalte: învățarea, motivația, performanța – o să vină de la sine!