Părinții care știu să explice. Forța justificării

De multe ori părinții sunt copleșiți de „lupta” zilnică în încercarea de a-i convinge pe copii să facă unstima de sine lucru sau altul. Dascălii se confruntă și ei cu problema aceasta: le cer să se comporte CORECT, dar nu mă înțeleg cu anumiți elevi îmi spunea acum câteva zile un profesor.

Trebuie să convingem, dar cum să o facem? De multe ori pierdem din vedere forța unui cuvânt simplu „deoarece”. Experimentele au demonstrat că dacă explicăm (pe înțelesul copiilor/elevilor) comportamentele pe care le solicităm de la ei, aceștia sunt mai deschiși în a accepta cele spuse de adult. La nivel general nouă nu ne place să ni se impună lucruri. Dar dacă un lucru sau altul este justificat, este necesar, are o logică clară, atunci se schimbă situația. Să vedem de ce:

Zillmann (apud Goleman, 2008) a efectuat o serie de experiențe interesante. Astfel, în laboratorul în care un grup de voluntari făceau gimnastică pe bicicletă un asistent, colaborator al cercetătorului a avut rolul de a-i insulta pe aceștia. Furia resimțită de către voluntari a putut avea o supapă de descărcare a tensiunii în momentul în care au putut să-i plătească cu aceeași monedă: i-au dat o evaluare scăzută asistentului care se comportase urât față de ei atunci când li s-a cerut să-l aprecieze pentru o slujbă). Dar ce credeți că s-a întâmplat dacă a apărut un mică schimbare în experiment? În această versiune totul a decurs ca și în precedentul experiment (asistentul s-a comportat la fel de nepoliticos și a insultat voluntarii), dar înainte de a li se da acestora posibilitatea de a se „răzbuna” prin evaluare slabă care urmau să o facă un alt complice al experimentatorului (o femeie) a intrat pe ușă. Asistentul a continuat să facă remarci dezagreabile la adresa voluntarilor (dar și a femeii care intrase pe ușă). Ea însă nu a dat semne de supărare și – după ce asistentul a plecat – le-a spus voluntarilor că bietul asistent este foarte încordat datorită unor examene care urma să le dea și îi era frică că o să le pice. După această mică întrerupere față de experimentul inițial, participanții au primit ocazia să facă acea evaluare (deci să plătească cu aceeași monedă). Ce credeți că s-a întâmplat? Dacă în primul experiment voluntarii nu au ezitat să îi dea evaluarea scăzută (și au făcut-o chiar cu satisfacție), de data aceasta ei s-au hotărât să treacă peste comportamentul persoanei (iar unii chiar l-au compătimit).

Atunci când un lucru are o justificare alegem să acceptăm mai ușor situația. Și nu este numai acest experiment! Ellen Langer (Goldstein, Martin şi Cialdini, 2007) a efectuat și ea un experiment surprinzător prin care a demonstrat că doar ideea de explicație (și nu conținutul explicației ca atare!) este suficientă pentru a provoca acceptarea din partea celuilalt. În acest studiu un cercetător se apropia de o persoană aflată la rând la copiator şi o ruga: „Nu vă supăraţi, am 5 pagini de fotocopiat. Pot să intru în faţa dumneavoastră?”. Se ştie că o cerere directă are o forţă de convingere impresionantă, aşa că nu ne mirăm că 60% dintre cei intervievaţi au fost de acord. Credeţi că un astfel de procent putea fi crescut printr-o altă strategie? Ei bine, prin folosirea explicaţiei (mai bine zis a cuvântului „deoarece”) a ridicat acest procent la 94% când formularea a fost de tipul: „Pot, vă rog să folosesc copiatorul înaintea dumneavoastră deoarece mă grăbesc foarte tare?”.

Știu că uneori pare că lucrurile pe care le solicitați de la copiii/elevii dumneavoastră par de la sine înțelese. Totuși, nu uitați să vă justificați cererile! Copiii vor face mai multe lucruri din lista pe care le-o solicitați și – deloc de neglijat – o să o facă fără să se supere!

[ Articol citit de: 545 persoane ]

Author: Ion-Ovidiu Pânișoară
Profesor universitar dr., conducător de doctorat în Științele educației, Director al Departamentului de Formare a Profesorilor, Universitatea din București. A publicat 20 cărți (autor, co-autor sau coordonator) - Comunicarea eficientă (patru ediții, Polirom) a primit în 2010 premiul Academiei Române și două jocuri educaționale. Coordonează la Editura Polirom colecțiile Profesorul de succes și Carieră. Succes. Performanță.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.