De multe ori am auzit expresia (spusă atât de părinți cât și de profesori): „copiii nu mai au valori, nu mai respectă pe nimeni și nimic!” Educatorii se simt astfel fără putere, consideră că toate strategiile pe care le-au pus în operă cu copiii au eșuat. Și poate așa și este pentru că de cele mai multe ori am venit din exteriorul copilului, nu am acționat din interior. Totuși ce rol poate să aibă oglinda în tot acest proces?
Arthur Beaman și colegii sãi în timpul sãrbãtorii de Halloween au făcut un experiment care ne arată cât de important este să căutăm în interior și nu în exterior atunci când vrem să producem educație. Ei au convenit cu anumite persoane să le folosească locuințele. Când copiii veneau să ceară bomboane (obicei de Halloween) o persoană le deschidea ușa, le arăta un bol mare cu bomboane așezat pe o masă în apropiere și le spunea că pot să-și ia fiecare câte o bomboană. Imediat după aceea persoana părăsea încăperea și copiii se găseau singuri cu bolul de bomboane. Ceea ce micuții nu știau era faptul că un alt cercetător îi urmărea ascuns și le înregistra comportamentul.
Concluzia primei părți a experimentului a fost deosebit de interesantă. Nu mai puțin de 33.7% din copii au luat mai mult de o bomboană din bol (deși primiseră indicația să ia doar una!). Așadar o treime din copiii care participaseră la sărbătoarea de Halloween au încălcat regula!
Dar cercetătorii aveau o ipoteză. Ei presupuneau că dacă copiii o să își vadă acțiunea, dacă o să să-și vadă propria persoană lucrurile se vor schimba. Pentru a testa acest aspect Arthur Beaman și colegii lui au poziționat o oglindă mare lângă bolul cu bomboane astfel încât copiii să fie obligați să se privească în oglindă atunci când întindeau mâna pentru a lua bomboana din bol. Iar oglinda a schimbat lucrurile. Ce credeți că s-a întâmplat? Atunci când a existat oglinda procentul copiilor care au încălcat regula luând mai mult de o bomboană din bol a scăzut la 8.9%.
Ce concluzie putem să tregem din acest experiment? Atunci când vrem să construim valori, să consolidăm elementele pozitive, să producem o educație pozitivă trebuie să ne concentrăm pe ceea ce vine din interiorul copilului și nu pe demersul nostru. De multe ori acele elemente pe care le dorim există, dar nu am știut sau nu am putut încă să le scoatem la suprafață.