Am mai discutat despre problematica nativitlor digital și în alte articole pe performante.ro. Ne aflăm în fața unei lumi noi, o lume pe care părinții nu par să o mai înțeleagă, o lume care le „oferă” profesorilor provocări la care nu sunt (încă) pregătiți să le facă față. O lume „liberă” (în spațiul virtual poți să faci aproape orice sau poți să iei ce chip/personalitate/rol îți place) care conduce la ceea ce Bugeja (apud Selwyn, 2009) numea o cultură a lipsei de respect între tineri și instituțiile formale (și dintre acestea face parte atât familia cât și școala) (pentru mai multe informații vezi AICI).
Lucrurile nu sunt deloc simple și – ceea ce este și mai îngrijorător – problemele sunt în creștere și nu în scădere. Așa cum am atras deja atenția (vezi AICI un articol pe această temă) Hogan (apud Summers, 2014) ne atenționa că trebuie să ajungem la „o dietă media sănătoasă”. Mai bine zis, așa cum omul modern trebuie să se abțină de la multe lucruri care îi fac rău (fumatul, consumul de alcool, zahăr, grăsimi etc. – lucru care-i este reamintit, de altfel, în toate mesajele transmise de către autorități prin intermediul mass media) tot la fel trebuie să consume cu moderație și tehnologia.
De ce trebuie să devinem chiar drastici în această privință? Iată o cercetare recentă care nu poate să nu ne pună pe gânduri.
Într-un studiu realizat în 2017 de către Nic Newman de la Universitatea Oxford se evidențiază clar că grupurile de tineri sunt din ce în ce mai determinate să utilizeze digital social media ca principală sursă de informare.
Să mergem mai departe: 46% din subiecții unui studiu ReportLinker declarau că dimineața mai întâi consultau telefonul înainte de a se da jos din pat!!!
Loesche (2017), citând un studiu realizat de Reuters Institute scotea în evidență și alte aspecte potețial amuzante: 42% dintre repondenți utilizează telefoanele mobile pentru a afla noutăți în transportul public și 32% atunci când stau pe … toaletă.
46% din subiecții unui studiu ReportLinker declarau că dimineața mai întâi consultau telefonul înainte de a se da jos din pat!!!
Loesche (2017), citând un studiu realizat de Reuters Institute scotea în evidență și alte aspecte potețial amuzante: 42% dintre repondenți utilizează telefoanele mobile pentru a afla noutăți în transportul public și 32% atunci când stau pe … toaletă.
Ce ne spun toate aceste studii? Că tehnologia a devenit de multă vreme parte din viața noastră, dar uneori instituțiile educaționale aleg să ignore această realitate. Este evident că – așa cum subliniam mai devreme – fără o „dietă” media omul modern poate să fie destablizat de tehnologie și nu să fie stăpânul acesteia. La polul opus, să faci abstracție de tehnologie într-o lume în care virtualul este parte a vieții copiilor noștri este un alt lucru la fel de greșit!
Este timpul ca școala să integreze tehnologia în dezvoltarea educațională și să vadă în aceasta un partener și nu un rival. Mai ales că – așa cum s-a observat în scandalurile politice din ultima vreme – un consumator media care nu este educat în acest sens este ușor de manipulat, de folosit ca masă de manevră, de mințit – în ultimă instanță. O școală modernă are acest rol: să construiască generații educate și puternice pentru un viitor bun al societății pe care o deservește!
Desen: O. Pânișoară
Da, perfect adevărat și cu ceea ce reiese din studiile recente. Fără un învățământ educațional tehnologizat și modern nu vom ajunge la rezultate eficiente și generații utile pentru viitor. Alături de sistemul educațional trebuiesc reformate și cadrele didactice la modul cel mai serios și, nu în ultimul rând,să ai vocație și să pui suflet.