Interzicem sau lăsăm libertatea de a alege?

Negocierea cu copilul, Psihologia Copilului

De multe ori părinții se află în fața unei probleme greu de rezolvat. Sunt unele lucruri pentru care copiii optează, dar părinții ar vrea să blocheze aceste alegeri. Cum să o facă însă? De foarte multe ori aceștia aleg calea cea mai simplă: să ofere o interdicție; în acest mod, „Nu ai voie…” sau orice altceva care începe cu „Nu!” este folosit pentru a împiedica un comportament nepotrivit. Chiar credeți că funcționează interdicția?

Sigur, când copilul este mic putem avea iluzia că reușim să îi interzicem un lucru sau altul. Dar mai târziu, pe măsură ce micuțul nostru crește situația se schimbă. Nu doar că interdicția este văzută ca un mod de a-i îngrădi libertatea, dar – de multe ori – simplu fapt că vrem să interzicem ceva îl poate face pe copil să devină curios în legătură cu „fructul oprit”. De pildă, Cialdini (2004) citează un studiu al Universității din Purdue; cercetarea consta în a le arăta unor studenți niște reclame pentru o carte. La primul grup de studenți li s-a spus că este „o carte numai pentru adulți  interzisă persoanelor sub douăzeci și unu de ani” pe când celorlalți reclama nu le preciza nici o restricție privind vârsta. Studiul a demonstrat clar că persoanele care aflaseră despre interdicția de vârstă nu doar că au manifestat o dorința mai mare de a lectura cartea, dar au crezut și că o să le placă mai mult. Putem vedea astfel cum simpla interdicție a făcut lucrul interzis mult mai atractiv.

Concluzie: Pentru părinți rezultatul acestor rânduri nu poate să însemne decât evitarea comportamentului de a-i interzice copilului un lucru; în loc de aceasta, încercați să îi explicați fiecare aspect al fenomenului, să îi oferiți alternative sănătoase etc. Asta nu înseamnă să îl lăsați să aleagă ceea ce dorește fără nici un control din partea dumneavoastră. Dimpotrivă, dacă discutați cu el, copilul se va deschide spre dumneavoastră și o să vă spună multe lucruri (pe care, în caz contrar, nu aveați cum să le aflați!). Astfel o să aveți din timp să îl lăsați să încerce până la limita pe care o considerați de netrecut și să interveniți doar atunci când considerați că este absolută nevoie!

[ Articol citit de: 34 persoane ]

Ion-Ovidiu Pânișoară
Profesor universitar dr., conducător de doctorat în Științele educației, Director al Departamentului de Formare a Profesorilor, Universitatea din București. A publicat 16 cărți (autor, co-autor sau coordonator) - Comunicarea eficientă (patru ediții, Polirom) a primit în 2010 premiul Academiei Române.

Lasă un răspuns