Folosiți culoarea roșie când evaluați?

400 de articole de educație, Arta persuasiunii

Uneori elemente minore pot să dezvolte o perspectivă negativă sau pozitivă în relația dintre elevi șivacanta 2 profesori sau părinți și copii. Un exemplu este dar de forța culorilor (aspect asupra căruia am mai insistat și în alte articole). Astăzi dorim însă să aducem în atenție un aspect aparent surprinzător: celebrul pix sau stilou cu culoare roșie folosit de profesor când corectează poate să genereze efecte la care nici nu vă gândiți!

De ce este folosit roșul în corectură? Pentru că este mai clar, mai ușor de observat de elev? Sau este o altă motivație? Elliot (2007) a urmărit să vadă rolul pe care culoarea roșie îl are în situațiile în care trebuie obținute rezultate. Autorul au pornit de la o ipoteză interesantă: culoarea roșie semnifică pericolul psihologic al insuccesului. De  ce acest lucru? Într-o perioadă lungă de viață școlară pentru elevi, profesorii au folosit culoarea roșie pentru a corecta lucrările acestora și apariția „pixului roșu” desemna existența unor greșeli în produsul elevului. Este o asociere între culoarea roșie și pericol – spre exemplu semnele de stop și semnele de atenționare la pericol. Autorii spun că există și evidențe biologice după care roșul este asociat cu pericolul.

Pe de altă parte Rutchick, Slepian, and Ferris au observat că folosirea unui stilou cu cerneală roșie crește în mod semnificativ numărul de corecturi făcute unui paragraf . Astfel utilizarea stiloului de culoare roșie duce la o mai mare severitate/exigență din partea profesorului. Este asta un fapt pozitiv sau unul negativ?

Să mai adăugăm o evidență: scrisul cu culoarea albastră tinde să ofere un efect calmant care ajută creierul să se concentreze și să gândească profund spun alți cercetători (Wallace, West, Ware și Dansereau).

În concluzie: credeți că trebuie să renunțe profesorul al culoarea roșie cu care corectează lucrările elevilor?

[ Articol citit de: 41 persoane ]

Ion-Ovidiu Pânișoară
Profesor universitar dr., conducător de doctorat în Științele educației, Director al Departamentului de Formare a Profesorilor, Universitatea din București. A publicat 16 cărți (autor, co-autor sau coordonator) - Comunicarea eficientă (patru ediții, Polirom) a primit în 2010 premiul Academiei Române.

Lasă un răspuns