Sari la conținut

parinte

Sunt pregătit pentru succes: stima de sine

Părinte 2Un aspect important pe care mulți părinți și multe cadre didactice tind să îl subestimeze este nivelul la care copilul/elevul are o stimă de sine consistentă, constantă și „rezistentă” la influențele venite din mediu.. Stima de sine care este definită drept „sentimentul propriei valori” (Coleman și Glaros) se dezvoltă în timp prin tot ceea ce face educatorul.  Astfel, confirmarea externă (laude, premii, importanța efectivă a lucrului bine realizat etc.) îi oferă copilului credinţa că ceea ce face este bine şi este bine să meargă și mai departe. La polul opus jignirile, reacțiile nepotrivite și ignorarea efortului și succesului obținut de copil conduc la diminuarea stimei de sine a acestuia.

Mai mult decât atât McGuire  a a pus în evidenţă faptul că există o relaţie dintre stima de sine şi schimbarea atitudinală; persoanele cu stimă de sine mai scăzută au Citește mai mult »Sunt pregătit pentru succes: stima de sine

Copilul-părintele-profesorul: cine este șeful?

Unul din cursurile pe care părinții le „bifează” ca fiind util pentru dezvoltarea copiilor lor este cel de leadership. Toți părinții își doresc ca micuții lor să devină lideri în viitorul apropiat, să comande și nu să asculte de ordinele altora, să fie „șefi”. Dincolo de valoarea unor cursuri sau altora, să vedem despre ce este vorba și dacă părinții fac ceea ce trebuie în această ecuație.

Studiile au arătat că există persoane cu o nevoie de putere mai mare decât a celor din jur, nevoie care se dezvoltă în direcția unei  caracteristici de personalitate (cf. McClleland, Burnham); această nevoie se manifestă prin aceea că indivizii încearcă să-i domine pe ceilalți, simt nevoia de a-i supune controlului pe cei care se află în apropierea lor. Nevoia de putere poate să fie definită şi ca „nevoia de a câștiga recunoaștere, influență sau control asupra altor persoane sau asupra unor grupuri” (Morris, 1990).Citește mai mult »Copilul-părintele-profesorul: cine este șeful?

Mecanismele de apărare (2) – părintele în acțiune!

Completăm astăzi lista mecanismelor de apărare care ar trebui cunoscute de către părinți în relația cu copiii Mecanismele de apararelor. Dacă, de obicei, părinții sunt cei care ar trebui să îi ajute pe cei mici, uneori chiar noi, adulții, suntem cei care trebuie să ne cunoaștem mai bine:

1) Compensarea reprezintă „contracararea unei slăbiciuni reale sau imaginare prin accentuarea unor trăsături dezirabile ori manifestarea unor comportamente de excelenţă în alte domenii”Citește mai mult »Mecanismele de apărare (2) – părintele în acțiune!

Evaluarea (2) – erorile continuă…

Am analizat în articolul precedent două mari erori de evaluare (efectul halo și Pygmalion), erori care pot să cadru didacticaibă un impact dramatic asupra motivației copilului pentru învățare. Am observat atunci că sunt multe nuanțe și aceste erori de evaluare trebuie cunoscute nu doar de către dascăli (care trebuie să le evite). Astăzi completăm lista erorilor de evaluare în speranța extinderii responsabilității parentale; părintele trebuie să rămână un partener al școlii, dar nu orice fel de partener, ci un partener critic și informat.Citește mai mult »Evaluarea (2) – erorile continuă…

Evaluarea (1) – când și profesorul greșește

O problemă cu care se confruntă mulți părinți este integrarea copilului în școală. Situația este acută în evaluare 1perioada marilor transformări din viața celor mici (cum sunt: intrarea în clasa pregătitoare sau în clasa I, trecerea la clasa a V-a sau la clasa a IX-a ori schimbarea școlii), dar este latentă în fiecare zi. Chiar dacă părintele nu realizează întotdeauna, procesul educațional este unul de zi cu zi, orice greșeală, orice ezitare sau perturbare putând să aibă consecințe nebănuite.

În tot acest proces, evaluarea școlară reprezintă o zonă sensibilă. Uneori, chiar la cursurile cu adulții, atunci când le spun acestora celebra formulă „scoateți o foaie de hârtie!”, nu puțini sunt cei care spun că mai simt, încă, un fior rece pe șira spinării. Citește mai mult »Evaluarea (1) – când și profesorul greșește

Timpul feedback-ului: îl cerți sau îl lauzi (II)

În articolul precedent am discutat despre cât de importantă este lauda în dezvoltarea relației dintre părinte și Feedback 2copil. Sunt studii care au demonstrat că persoanele lăudate au simțit nevoia să se apropie (fizic) mai mult de cel care îi lăuda. Desigur că o laudă aplicată greșit poate să conducă la efecte nedorite: cel mai important dintre acestea este supraaprecierea, copilul tinde să aibă despre sine o imagine mai bună decât realitatea. Însă lucrurile stau mult mai rău când vorbim despre critică. Citește mai mult »Timpul feedback-ului: îl cerți sau îl lauzi (II)

Ghidul părintelui – anul 2012 (II)

Continuăm astăzi prezentarea temelor de interes pentru părinți, elemente sintetizate într-un succint ghid al părintelui (așa cum l-am văzut noi pe parcursul anului 2012):

Învățarea

Copilul trebuie ajutat să învețe să învețe. Părinții trebuie să ia în calcul următoarele: (1) copilul învață dacă informația respectivă este relevantă pentru el; și (2) pentru a vă sprijini copilul să învețe să învețe al doilea pas este acela de a-l ajuta să-și cunoască mai bine propria persoană. Care este caracteristica sa principală?Citește mai mult »Ghidul părintelui – anul 2012 (II)

Părintele furios – cum să-mi exprim nemulțumirea în mod pozitiv (2)

Dacă în articolul de săptămâna trecută am discutat despre părintele furios și despre modalitățile în carePărintele furios acesta alege să-și exprime furia, de data asta ne vom focaliza pe reacțiile pozitive. De la început trebuie să reafirmăm că exprimarea în sine a furiei nu este negativă, însă modul în care alegem să o facem poate să fie. De ce exprimarea furiei nu este un lucru rău? Pentru că prin furie îi oferim copilului un feedback la comportamentul lui și dacă încercăm să ne stăpânim prea mult timp, s-ar putea să acționăm ca un cazan care fierbe și nu are o supapă prin care să se elibereze presiunea acumulată: tensiunea va produce – la un moment dat – o explozie devastatoare.Citește mai mult »Părintele furios – cum să-mi exprim nemulțumirea în mod pozitiv (2)