Sari la conținut

parenting

Un altfel de parenting: Copilul – „clientul” părintelui?

De multe ori în articolele de pe acest site am pledat pentru folosirea de către părinți a persuasiunii și parentingnegocierii. Un părinte trebuie să știe să își convingă copilul, nu să îi impună lucruri. Știm că, de multe ori, perspectiva impunerii pare mai ușoară și mai rapidă, dar funcționează ea pe termen lung? De multe ori rezultatul nu o să fie cel pe care îl sperați! Copilul o să facă ceea ce îi cerem atât timp cât se știe în „puterea” noastră, dar în momentul în care simte că poate să „scape” s-ar putea să renunțe la toate acele lucruri impuse.Citește mai mult »Un altfel de parenting: Copilul – „clientul” părintelui?

Dacă îi place … face: principiul participării active

Mulți părinți și cadre didactice se plâng de faptul că copiii de astăzi sunt din ce în ce mai dezinteresați de școală, că Principiul participării activenu mai învață și că educația a devenit un fel de joc de-a șoarecele și pisica. Oare așa să fie? Nu cumva ceea ce oferim copilului este în alt orizont decât cel al dorințelor și aspirațiilor sale? Nu cumva noi suntem cei care nu căutăm destul de mult „cheia” implicării sale?Citește mai mult »Dacă îi place … face: principiul participării active

Persuasiunea (2):Amorsat înseamnă că am câștigat!

O tehnică de persuasiune pe care părintele o poate utiliza cu succes este amorsarea. Experimentul lui persuasiunea 2Cialdini și colaboratorii (apud Gass, Seiter, 2009) a fost simplu și ușor de (re)pus în practică de către fiecare părinte sau profesor. Experimentatorul i-a invitat pe studenți să participe la un experiment de „gândire”. Până acum, nimic spectaculos, nu este așa? Exista însă o problemă: experimentul urma să aibă loc la ora 7 dimineața Citește mai mult »Persuasiunea (2):Amorsat înseamnă că am câștigat!

Harta dezvoltării copilului (5): comunicarea cu ceilalți (1)

Dacă în săptămânile care au trecut ne-am referit, pe rând la atenție și concentrare, memorare, gestionarea comunicare scolaraemoțiilor și a stresului, a venit acum momentul să vorbim despre comunicarea cu ceilalți ca element cheie al dezvoltării copilului. Comunicarea îi oferă micuțului posibilitatea de a înțelege și de a se face înțeles, de a-și găsi locul în societate. Citește mai mult »Harta dezvoltării copilului (5): comunicarea cu ceilalți (1)

Relația copil-părinți-bunici, un triunghi periculos?

Problema tratată astăzi a pornit de la o situație relatată de către un părinte. Mai precis, acesta îmi vorbea despre dificultatea de a armoniza modul în care vede el educația copilului său și cum o vede mama sa (bunica micuțului). Datorită faptului că bunica stătea un timp destul de mare cu copilul, părinții se aflau de multe ori în situația de a „repara” seara – când veneau de la serviciu – cele întâmplate peste zi.

Ce puteau face părinții pentru a asigura echilibrul și continuitatea în dezvoltarea fiului lor?Citește mai mult »Relația copil-părinți-bunici, un triunghi periculos?

Părinte sau cel mai bun prieten al copilului?

Recent, un părinte ne-a mărturisit: Sunt cea mai bună prietenă al fiicei mele! Respectiva mamă spunea acest lucru cu o lucire de mândrie în ochi, era foarte fericită și  sigură de adevărul celor afirmate.

Dilema multor părinți se referă la acest aspect: pot să fiu cel mai bun prieten al copilului meu? Există și părinți care au reușit sau este doar o iluzie? Care este granița dintre prietenie și autoritate?Citește mai mult »Părinte sau cel mai bun prieten al copilului?

Părinții întreabă: Copilul meu este un copil-rege? Ce să fac dacă am un mic „tiran” acasă?

Gândiți-vă câteva momente la următoarea imagine. Aveți la serviciu ceea ce se numește un șef dificil: ceea ce S. Belding (2006) numește un șef de tip rege sau regină. Acesta poate să aibă o atitudine disprețuitoare (sau chiar agresivă) și se poartă de parcă toată lumea care nu este de „sânge albastru” trebuie să trăiască doar pentru a-i îndeplini dorințele. Un astfel de șef este greu de suportat, nu este așa? Dar ce vă faceți dacă, venind acasă, vă veți afla în fața unui șef și mai dificil, a unui rege micuț însă foarte vocal? Citește mai mult »Părinții întreabă: Copilul meu este un copil-rege? Ce să fac dacă am un mic „tiran” acasă?

Vreau să fie mai motivat. Cum să fac?

Să urmărim o situație de bună practică în motivarea copiilor:

O mamă observa: Am văzut că fiica mea nu are suficientă încredere în ea.  Poate sunt și eu vinovată, sunt un părinte exigent, îi ceream să fie mereu cea mai  bună (și în tot ceea ce făcea). Probabil că presiunea fiind prea mare, fiica  mea a început să fie ezitantă, să evite confruntările, întrecerile cu alți  copii. Parcă nu avea chef să mai facă nimic. Nu știam ce să mai fac  Citește mai mult »Vreau să fie mai motivat. Cum să fac?