Sari la conținut

comunicare

Dincolo de cuvinte: atunci când „tonul face muzica”…

De multe ori atât părinții cât și cadrele didactice se întreabă atunci când un copil/elev reacționează cuvintenepotrivit: Oare am greșit eu ceva? Își analizează cele spuse și nu observă vreo eroare. Nu i-am spus nimic care să supere, de ce reacționează așa? o să se întrebe în continuare părintele/profesorul. Uneori lucrurile pot să ajungă într-un drum și mai îngust (posibil un drum blocat) atunci când educatorul consideră că – din moment ce el nu este de vină – problema se află la celălalt (copilul/elevul).

Uneori poate că nu am căutat destul de adânc. De exemplu, ne-am uitat la ceea ce am spus, dar am analizat și cum am spus?Citește mai mult »Dincolo de cuvinte: atunci când „tonul face muzica”…

Un altfel de parenting: Copilul – „clientul” părintelui?

De multe ori în articolele de pe acest site am pledat pentru folosirea de către părinți a persuasiunii și parentingnegocierii. Un părinte trebuie să știe să își convingă copilul, nu să îi impună lucruri. Știm că, de multe ori, perspectiva impunerii pare mai ușoară și mai rapidă, dar funcționează ea pe termen lung? De multe ori rezultatul nu o să fie cel pe care îl sperați! Copilul o să facă ceea ce îi cerem atât timp cât se știe în „puterea” noastră, dar în momentul în care simte că poate să „scape” s-ar putea să renunțe la toate acele lucruri impuse.Citește mai mult »Un altfel de parenting: Copilul – „clientul” părintelui?

Mecanismele de apărare (2) – părintele în acțiune!

Completăm astăzi lista mecanismelor de apărare care ar trebui cunoscute de către părinți în relația cu copiii Mecanismele de apararelor. Dacă, de obicei, părinții sunt cei care ar trebui să îi ajute pe cei mici, uneori chiar noi, adulții, suntem cei care trebuie să ne cunoaștem mai bine:

1) Compensarea reprezintă „contracararea unei slăbiciuni reale sau imaginare prin accentuarea unor trăsături dezirabile ori manifestarea unor comportamente de excelenţă în alte domenii”Citește mai mult »Mecanismele de apărare (2) – părintele în acțiune!

Timpul feedback-ului: îl cerți sau îl lauzi (II)

În articolul precedent am discutat despre cât de importantă este lauda în dezvoltarea relației dintre părinte și Feedback 2copil. Sunt studii care au demonstrat că persoanele lăudate au simțit nevoia să se apropie (fizic) mai mult de cel care îi lăuda. Desigur că o laudă aplicată greșit poate să conducă la efecte nedorite: cel mai important dintre acestea este supraaprecierea, copilul tinde să aibă despre sine o imagine mai bună decât realitatea. Însă lucrurile stau mult mai rău când vorbim despre critică. Citește mai mult »Timpul feedback-ului: îl cerți sau îl lauzi (II)

Harta dezvoltării copilului (5): comunicarea cu ceilalți (2)

În continuarea articolului anterior, vă prezentăm alte 4 reguli privind comunicarea copilului nostru cu comunicareaceilalți. Nu trebuie să uitați că deși procesul de comunicare pare unul natural, care se dezvoltă firesc, învățându-l pe copil să-și optimizeze modul de a comunica îi oferim un bun start spre succes.

1. Copilul trebuie să învețe despre blocajele în comunicare și să afle cum pot fi ele depășite. Printre blocaje (conform Wilcox, Ault, Agee, 1989) se numără: diferențele educaționale între comunicatori, lipsa respectului reciproc, interese diferite față de respectiva comunicare, stereotipurile.Citește mai mult »Harta dezvoltării copilului (5): comunicarea cu ceilalți (2)

Harta dezvoltării copilului (5): comunicarea cu ceilalți (1)

Dacă în săptămânile care au trecut ne-am referit, pe rând la atenție și concentrare, memorare, gestionarea comunicare scolaraemoțiilor și a stresului, a venit acum momentul să vorbim despre comunicarea cu ceilalți ca element cheie al dezvoltării copilului. Comunicarea îi oferă micuțului posibilitatea de a înțelege și de a se face înțeles, de a-și găsi locul în societate. Citește mai mult »Harta dezvoltării copilului (5): comunicarea cu ceilalți (1)

Ce să facem cu copilul în vacanță

Vacanța este o perioadă de relaxare, de reîncărcare a bateriilor; totuși nu trebuie să uitați că micuții noștri continuă să învețe. Dezvoltarea lor nu intră vacanță! Mai mult decât atât, dacă nu avem grijă de modul în care copiii își petrec timpul liber ei se pot plictisi și încerca să-și condimenteze  viața (făcând tot felul de probleme care o să ne diminueze plăcerea și relaxarea). Așadar, ce pot face părinții?Citește mai mult »Ce să facem cu copilul în vacanță

Cum negociezi cu copilul (2)

Iată o a doua tehnică de negociere în relația cu copilul; aceasta pornește de la cunoașterea profundă a “partenerului de negociere”.  Nu vă tratați copilul ca pe un … copil! Părinții au tendința de a considera că micuțul este un rezonator fidel al dorințelor și punctelor lor de vedere. Le este greu (și uneori imposibil) să vadă că fiul/fiica lor au puncte de vedere personale și să le ia în considerare la modul serios. Este motivul pentru care trebuie să urmați câteva reguli simple:Citește mai mult »Cum negociezi cu copilul (2)

Ce rol au în dezvoltarea copilului cuvintele pe care le aude de la părinți?

Un părinte ne-a spus: De la un timp copilul meu obosește foarte ușor. Am crezut, la început că este o problemă medicală, dar doctorul ne-a spus că este sănătos, n-are nimic. De altfel, nici nu știu dacă este vorba despre oboseală propriu-zis, mai degrabă spune că obosește decât se vede asta în fapte. Câteodată afirmă că este obosit în momente în care suntem – și eu și soția mea – peste cap de obosiți de agitația lui continuă. Ce să fac?Citește mai mult »Ce rol au în dezvoltarea copilului cuvintele pe care le aude de la părinți?

Îl las să navigheze pe internet?

Maria M. ne relatează că fiica sa în vârstă de 8 ani a “descoperit” de vreo jumătate de an internetul și că zi de zi vede cum devine mai curioasă și mai doritoare de a petrece timp în fața computerului. Nu știu ce să fac, spune respectiva mamă, pe de o parte mă bucură că se dezvoltă, află lucruri noi și în același timp îmi oferă și mie un respiroCitește mai mult »Îl las să navigheze pe internet?