Copiii noștri au emoții pe care – uneori – nu știu să le exprime. Se tem de reacția adultului, încearcă să le controleze și nu reușesc, apare stresul, nesiguranța, anxietatea. Sunt multe piedici în momentul învăţării reglajului emoţional: frustrarea, frica, singurătatea. Și trebuie să știm că atunci când copiii sunt trişti sau anxioşi ei nu reuşesc să se angajeze în sarcini de învăţare şi întâmpină probleme de concentrare. În cadrul interacţiunilor sociale pozitive, recunoaşterea emoţiilor şi reglarea eficientă a exprimăriii emoţionale sunt semnificative. De aceea, fie că suntem părinți fie că suntem cadre didactice trebuie să ajutăm copilul/elevul să dezvolte abilităţi eficiente de reglare emoţională. Sunt trei aspecte asupra cărora trebuie să fim atenți: Vom prezenta succint trei dintre aceste modalităţi:
- Reacţiile pe care le avem în exprimarea emoţiilor de către copii – acestea pot determina inhibarea sau încurajarea exprimării emoţionale ulterioare. Mulți părinți le spun copiilor „nu trebuie să faci asta, nu ai voie să simți asta!”. Nu trebuie uitat că dacă un comportament se poate transforma astfel, lucrurile nu stau la fel în situația exprimării emoțiilor.
- Situaţiile pe tema emoţiilor- ajută copiii în înţelegerea situaţiilor emoţionale şi în reacţionarea adecvată la aceste situaţii, transmiţând sprijinul şi acceptarea emoţiilor. Un exercițiu util pentru fiecare zi cu copilul sau elevii dumneavoastră: discutați diferite situații-caz și puneți copiii în situația de a experimenta emoții diverse. Astfel, în situații didactice, ei vor avea acces la un spectru emoțional semnificativ.
- Exprimarea propriilor emoţii de către părinţi- expresivitatea emoţională a părintelui este un model pentru copii. Părinții / profesorii trebuie să nu se teamă să își exprime emoțiile în fața copiilor, trebuie să învețe să le explice, să ajute copilul/elevul să le înțeleagă.
Punctul final este reglarea emoțională: aceasta reprezintă procesul prin care reacţiile emoţionale sunt monitorizate, evaluate şi modificate pentru a putea funcţiona normal în viaţa de zi cu zi.( Garber şi Dodge, 1981). Reglarea emoţională se referă la capacitatea de a realiza şi de a menţine intensitatea emoţiilor.