Emoțiile copilului

400 de articole de educație, Inteligenta emoțională la copii

Emoțiile se află peste tot în viața noastră. Le trăim, le vedem la alții, ne lăsăm cuprinși de cele „negative” și uităm uneori să le redescoperim în noi pe cele „pozitive”. În existența omului modern studiul emoțiilor devine un factor important pentru managementul propriei vieți, dar și pentru a dezvolta relații sănătoase cu cei din jur.

„Să înțelegi și să controlezi răspunsul emoțional este o abilitate cheie care influențează relaționările noastre cu alții. Oamenii stau deoparte de o persoană dacă aceasta exprimă, în mod constant, atitudini negative” (Whitbourne, 2014). Un prim pas în studiul emoțiilor este să învățăm copilul să își gestioneze corect tot spectrul emoțional. Să nu se lase cuprins doar de cele care conduc spre atitudini negative, să privească viața cu zâmbetul pe buze și cu optimism (din o mie de motive, dar măcar unul poate o să vă atragă atenția: studiile în domeniu sugerează, persoanele care zâmbesc sunt considerate mai inteligente).

Gestionarea corectă a spectrului emoțional nu înseamnă să evităm emoțiile care nu ne plac. Toate emoțiile sunt utile atunci când nu le lăsăm să ne acapareze și să ne strice ziua. De pildă, „tristețea este o emoție care ne ajută reamintindu-ne ce este important pentru noi și care este valoarea vieții (…) în viața nostră suntem confruntați cu realități dureroase, stres provenit din relațiile interpersonale, respingeri, frustrări etc.” (Firestone, 2015). Iată cum și o emoție considerată „negativă” poate să fie utilă pentru construcția unei personalități armonioase, echilibrate.

Chiar zilele acestea discutam cu studenții unui program de masterat despre problemele care se ascund în spatele unui copil violent sau care afișează indiferență și superioritate etc. De multe ori este vorba despre o tristețe care nu a fost gestionată corect, care nu a găsit „ieșirea”; o reacție de respingere, un moment de umilință, o durere ascunsă, toate pot să ducă la o tristețe camuflată sub comportamente nepotrivite (spre exemplu, violența).

Dar nu doar autocontrolul este important atunci când vorbim despre emoții. La fel de importantă este capacitatea de a recunoaște aceste emoții la cei din jurul nostru. „Emoțiile ne spun cum alte persoane experimentează situațiile” observa Furnham (2016).

La cursurile pe care le ținem cu copiii (cursul Emotional Smarter) îi ajutăm să le identifice mai ușor; spre exemplu, dacă observă că profesorul este furios este bine să amâne momentul în care o să îi ceară ceva (în caz contrar riscă să se reverse asupra lor furia cadrului didactic printr-un proces intitulat deplasare/înlocuire). În schimb, când fața profesului exprimă bucurie este momentul să fie făcută solicitarea.

Henriques (2017) spune acest lucru foarte simplu: „la nivel general putem vorbi despre emoții pozitive și emoții negative. Emoțiile negative ne transmit semnale de amenințare și ne energizează să evităm situația. În schimb, emoțiile pozitive transmit un semnal de oportunitate”.

Și nu în ultimă instanță emoțiile pot să fie contagioase. Acest lucru este pozitiv atunci când emoțiile sunt pozitive. Știm cu toții ce bine este să stai în apropierea unei persoane optimiste, mereu cu zâmbetul pe buze, care glumește ușor și nu se lasă problemele vieții să devină obstacole în calea fericirii.

Dar se poate întâmpla și invers. Eisenberg (apud Aldao, 2014) spune că „emoțiile pot să fie contagioase: dacă ai un coleg anxios acest lucru poate crește propria anxietate”.

Dacă copilul se află mult timp în prezența unui cadru didactic trist sau care își exprimă des furia ce credeți că o să se întâmple? Iată de ce este bine să le oferim un mai bun control asupra vieții prin învățarea emoțiilor.

Și știți ce am făcut noi? Am pus pe hârtie un plan pentru un joc despre emoții. Un joc cu table magnetice, cu chipuri care ilustrează emoțiile, un joc care să le aducă copiilor zâmbetul atât de prețios pe chip. Și am mers mai departe: în cutia jocului am pus pe lângă instrucțiunile acestuia o descriere simplă și frumoasă pentru fiecare emoție utilizată și exerciții amuzante pentru întreaga familie. Dacă o să fie gata la Targul de carte Gaudeamus o să vă anunțăm cât de repede (pentru că vă așteptăm pe TOȚI la lansare)… 

*Desen realizat de Diandra Pânișoară

[ Articol citit de: 1349 persoane ]

Ion-Ovidiu Pânișoară

Profesor universitar dr., conducător de doctorat în Științele educației, Director al Departamentului de Formare a Profesorilor, Universitatea din București. A publicat 16 cărți (autor, co-autor sau coordonator) – Comunicarea eficientă (patru ediții, Polirom) a primit în 2010 premiul Academiei Române.


Lasă un răspuns