Sari la conținut

Cum stimulăm creativitatea

Copilul își manifestă permanent nevoia de învățare prin descoperire, de a dezvolta ceva nou, de a înțelege lumea, dar și de a o reface după dorințele sale. Așa cum observa C. Rogers (1961), acomodarea creativă naturală pare să fie singura modalitate prin care copilul poate ţine pasul cu schimbarea caleidoscopică a lumii sale.

Dar care să fie principalii factori vizaţi în creativitate? Ce trebuie să observe părintele la copil și profesorul la elevii săi? Cercetările ne arată că: sensibilitatea faţă de probleme, fluenţa, flexibilitatea, aptitudinea de a abstractiza şi de a sintetiza, organizarea coerentă sunt câteva elemente care ne oferă răspunsuri. Toţi aceşti factori se află într-o strânsă interdependenţă. Efectul îmbinării lor asupra creativităţii diferă de la un individ la altul şi de la un moment la altul al dezvoltării sale.

Creativitatea se poate dezvolta sau poate să fie blocată. Uneori școala devine – fără să își dea seama criza– o piedică în calea dezvoltării creativității copiilor. Dacă copilul vine la școală cu o viziune nouă, dacă oferă răspunsuri care nu se află „în carte” instituția educațională este tentată să sancționeze această conduită. Școala îl învață pe copil că există un răspuns la întrebare/problemă și că orice altă opțiune este – probabil – greșită. Atunci când școala omite să dezvolte creativitatea o poate face părintele acasă. Atunci când școala omite să dezvolte creativitatea este importantă inițiativa profesorului, a celui care de la catedră știe mai bine cum trebuie și cum pot să se dezvolte elevii. Iată câteva sugestii:

  • Salata de poveşti: Ne-am obișnuit cu poveștile pe care le știm. Dar dacă introducem un pic de haos în desfășurarea lor? Cum o să reacționeze copilul? Cum o să îl învăț să înțeleagă ceea ce la început pare greșit și ciudat? Pentru asta luăm mai multe povești. Apoi se realizează o nouă poveste prin amestecarea personajelor şi evenimentelor. Sunt aduse astfel împreună personaje din care nu se întâlnesc în fiecare zi. Spre exemplu lupul din Scufița Roșie o întâlnește pe Albă-ca-zăpada. Urmarea este un extraordinar salt spre creativitate.
  • Ce aş face dacă?… Se cere copilului să-şi amintească o poveste cunoscută şi i se sugerează să se pună în locul personajului. Dacă Alba-ca-zăpada este fetița dumneavoastră ce ar face când i se oferă mărul otrăvit? Dacă fetița dumneavoastră este Cenușăreasa ar suporta atât de mult tirania mamei vitrege? Copilul trebuie să intervină cu modificări în funcţie de starea lui.
  • Jocul numelor: Pentru acest exercițiu vom cere copiilor să spună cât mai multe nume de persoane care să înceapă cu un sunet dat. Într-o variantă a exercițiului numele trebuie să înceapă cu sunetul final al numelui anterior. Astfel se cultivă flexibilitatea şi fluiditatea.
  • Spune ce poate să fie: Se prezintă copiilor diferite forme plastice. Li se cere să indice cât mai multe obiecte cu care se aseamănă. Se apreciază de fiecare dată răspunsurile originale, neobișnuite. Astfel putem exersa metoda brainstorming de la vârste foarte mici.
  • Ce s-ar întâmpla dacă? Iată un exercițiu care poate umple timpul lung pentrecut în mașină sau tren în drum spre o destinație îndepărtată. Vom cere copiilor să indice multiple şi variate consecinţe rezultate din mai multe întâmplări neobişnuite. Iată câteva exemple pe care le regăsim în literatura de specialitate: ce s-ar întâmpla dacă nu ar mai exista soare sau dacă nu o să mai fie niciodată iarnă etc.
  • Povestiri din …titluri de ziar: La final propunem un exercițiu care poate să meargă la fel de bine în familie (între părinți și copil/copii) sau în clasă (atunci când este propus de profesor). Elevii împărţiţi pe grupe primesc titluri decupate din mai multe ziare. Acestea se amestecă și fiecare participant trebuie să realizeze o „știre” despre evenimente absurde, senzaţionale sau pur şi simplu distractive. Iată cum sună următoarea știre: „catedrala din centrul oraşului – rănită cu lovituri de pumnal, etc. Se pot face știri sau – într-o variantă la fel de amuzantă – se pot compune poeme întregi, poate fără sens, dar nu fără farmec, cu doar câteva ziare şi o foarfecă.

Nu uitați: creativitatea este aproape de dumneavoastră și de copilul dumneavoastră, trebuie doar să-i oferim ocazii să facă parte din viața noastră.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.