Cresc un copil fericit!

400 de articole de educație, Harta dezvoltării copilului

Acum că începe vacanța este timpul să vă regândiți (și reclădiți) relația cu copilul dumneavoastră. Aveți mai mult timp pentru a face lucruri împreună, puteți să fiți mai focalizați pe interacțiunea dintre voi, sunt mai multe ocazii să petreceți timp de calitate în familie, este timpul pentru o întrebare importantă: cresc un copil fericit?”.

Toți părinții vor să aibă copii fericiți. Uneori acest lucru „vine de la sine” și nu este nevoie de ceva special. Alteori trebuie să fim atenți la lucruri pe care în mod normal nu le băgăm în seamă. De mult prea multe ori detaliile fac diferența pentru a nu ține cont de ele.

Iată mai jos câteva sugestii de care este bine să țineți seama încă de la început:

  1. Viața trăită la timpul prezent! Pappas și Peterson (2016) observă că dacă adulții gândesc totul în funcție de viitor (învață acum pentru că o să îți folosească mai târziu!), copiii sunt mai focalizați pe prezent. Pentru a crește un copil fericit trebuie să aveți grijă să vă focalizați și pe prezent, nu doar pe viitor. Sunt multe lucruri pe care merită să le remarcați în prezent, sunt multe lucruri de care trebuie să vă bucurați împreună cu copilul ACUM!
  2. Pentru a avea un copil fericit trebuie să învățați să vă încurajați copilul să își exprime talentul și creativitatea. Aceste aspecte – spune Healy (2009) – trebuie să aparțină în totalitate copilului, să fie alegerea lui și nu visurile neîndeplinite ale părintelui. Un copil fericit este un copil care face lucrurile cu pasiune!
  3. Un copil fericit este un copil care învață să aibă răbdare și să nu fie înfrânt de eșec. Grover (2016) observă că un copil care primește de la părinții lui tot ceea ce își dorește (atunci când își dorește!) o să fie nefericit mai târziu în viață când nu o să obțină ce vrea. Când viața o să-i ofere și momente frustrante el o să se simtă slab și învins! Un copil fericit este un copil care învață că pierderea face parte din luptă și că o bătălie pierdută astăzi nu înseamnă că războiul nu poate să fie câștigat! Iată de ce suntem în acord cu Gilligan (2015) atunci când spune că „trebuie să încurajăm permanent copiii să privească viața în mod pozitiv!” și că pentru copil „fiecare zi trebuie să fie o nouă aventură!”
  4. Fericirea în familie vine atunci când, așa cum remarcă Weissbourd, noi adulții suntem alături de copii în această aventură. Autorul spune foarte frumos: „să îi arăți copilului cum să rezolve problemele fără să-l stresezi cu rezultatele pe care trebuie să le obțină!” Un copil fericit face lucrurile cu pasiune – așa cum am spus deja – și această plăcere poate să-i fie umbrită dacă părintele sau profesorul îi cer de fiecare dată „rezultate” îi cer să fie cel mai bun permanent, nu-l lasă să învețe din greșeli și să considere eșecul doar o treaptă spre un succes viitor.
  5. Și dacă tot vorbeam de fericirea în familie – Hallowell (apud Wood, 2016) ne atrage atenția că una dintre cele mai importante lecții pe care părinții pot să o ofere copiilor este că „viața este plină de puncte de conexiune pozitive – acasă, la școală etc (…) puncte de conexiune care apar atunci când copiii și părinții se distrează împreună”. De aceeea autorul ne îndeamnă să stabilim tradiții de familie… Mai mult decât atât, nicio familia un este perfectă – uneori sunt conflicte, alteori părinții sunt prea ocupați pentru a lua cina în familie cu copiii – dar cu toate acestea, chiar și conflictele pot să fie puncte de conexiune pentru că – spune Hallowell – în familiile disfuncționale „nu sunt nici măcar conflicte, deoarece nimănui nu-i pasă!”
  6. Acest lucru nu înseamnă că trebuie să tolerăm situațiile negative prea mult timp, Markham (2017) citând literatura de specialitate observă că „este nevoie de cel puțin cinci interacțiuni pozitive pentru fiecare interacțiune negativă pentru a păstra sănătoasă relația (cu copilul)”. Un copil fericit este un copil ai cărui părinți fac eforturi să îmbunătățească permanent climatul familial și zâmbetul nu trebuie să lipsească în nicio zi!
  7. În sfârșit, Barker (2014) ne adresează un îndemn simplu – un copil fericit crește alături de un părinte fericit! Trebuie să fim un model de fericire pentru copiii noștri și – la urma urmei – acest lucru nu este bun doar pentru copil, este bun și pentru dumneavoastră!

[ Articol citit de: 529 persoane ]

Ion-Ovidiu Pânișoară
Profesor universitar dr., conducător de doctorat în Științele educației, Director al Departamentului de Formare a Profesorilor, Universitatea din București. A publicat 16 cărți (autor, co-autor sau coordonator) - Comunicarea eficientă (patru ediții, Polirom) a primit în 2010 premiul Academiei Române.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.