Copilul meu este cel mai bun!

400 de articole de educație, Relația cu copilul/elevul

CopilulDe multe ori părinții doresc că fiul/fiica lor să aibă realizări deosebite în toate domeniile. Uneori este vorba despre grija pentru dezvoltarea copilului, alteori de orgoliul părintelui și alteori de frustrări pe care acesta simte că nu le poate împlini decât atunci când copilul reușește.

Dincolo de motivațiile nobile sau pragmatice, este evident că nimic nu se poate obține dacă reușita nu vine din interior și nu se bazează pe o stimă de sine bine construită. Stima de sine a copiilor este importantă deoarece studiile (Heimpel, Wood, Marshal şi Brown spre exemplu) au arătat că ea poate fi un indicator pentru succes sau eşec (şcolar). Aceşti cercetători au cerut unor subiecţi care raportau probleme în viaţa de zi cu zi să noteze planurile de viaţă cotidiene şi motivele care stăteau la baza construirii acestor planuri. Participanţii cu un nivel scăzut al stimei de sine s-au dovedit mai puţin capabili de a-şi construi obiective care să îi ajute să-şi îmbunătăţească starea decât cei care fuseseră înregistraţi cu un nivel ridicat al stimei de sine. Alte cercetări au confirmat aceste concluzii şi au arătat că persoanele cu o stimă de sine scăzută depun mai puţin efort în a-şi menţine starea pozitivă generată de către un succes, în schimb ei se lasă copleşiţi de starea negativă produsă de către un eşec mult timp după ce acesta s-a produs. Prin contrast, persoanele cu o stimă de sine ridicată sunt capabile să întreţină starea pozitivă generată de către un succes pe o perioadă mult mai lungă, „hrănindu-se” din aceasta şi în momentele în care au eşecuri. Evident că această viziune îi ajută să treacă mai uşor peste un eşec şi să fie mai pregătiţi pentru a obţine succesul decât cei care au un nivel scăzut la stimei de sine.

Acum priviți un pic spre copilul dumneavoastră. Învață mult și este silitor, dar care este nivelul lui de stimă de sine?

Iată de ce gândirea pozitivă este extrem de importantă. Astfel, într-un alt studiu desfăşurat de către Harker şi Keltner, cei doi cercetători au pus în practică o idee ingenioasă: au cuantificat emoţiile pozitive evidente care apăreau în fotografiile pe care mai multe absolvente de colegiu le-au făcut la finalizarea acestuia şi au observat că un astfel de aspect este un descriptor suficient de exact al succesului acestora în viaţa ce a urmat (mai mult de 30 de ani de la momentul în care fuseseră făcute fotografiile).

Stima de sine este pozitivă și trebuie întreținută la copii. Dar poate uneori o stimă de sine prea ridicată să fie un impediment?

(continuarea săptămâna viitoare)

[ Articol citit de: 149 persoane ]

Ion-Ovidiu Pânișoară
Profesor universitar dr., conducător de doctorat în Științele educației, Director al Departamentului de Formare a Profesorilor, Universitatea din București. A publicat 16 cărți (autor, co-autor sau coordonator) - Comunicarea eficientă (patru ediții, Polirom) a primit în 2010 premiul Academiei Române.

Lasă un răspuns