Copilul meu ascultă muzică când învață…

Mulți părinți se confruntă cu o situație pe care nu știu unde să o situeze: este bine sau este rău dacă micuțul preferă să învețe în timp ce ascultă muzică?

Cercetările au produs rezultate nuanțate, dar concluzia pare să dea dreptate copiilor: majoritatea dintre ei înregistrează un plus de implicare și procesul de învățare este mai bun dacă există un fundal muzical. În același timp sunt câteva elemente (spre exemplu tipul muzicii sau temperamentul copilului) de care trebuie să ținem seama. Gass și Seiter (2009) aduc în atenție mai multe cercetări dintre care câteva ne ajută să înțelegem acest fenomen:

1. Conform lui Dye o muzică instrumentală este o alegere mai fericită decât una vocală. Cuvintele din muzicăcântec pot distrage și deturna atenția de la învățare; dimpotrivă, muzica instrumentală oferă un suport plăcut și antrenant. Mai mult decât atât, cercetările lui Nittono au demonstrat că o muzică cu un tempo ridicat poate imprima un efort mai susținut decât o muzică cu un tempo scăzut.

2. Daoussis și McKelvie au observat că o persoană introvertită este mai puțin influențată de un fundal muzical decât una extravertită.

Concluzie: dacă copilul dumneavoastră spune că preferă să studieze în timp ce ascultă muzică nu trebuie să vă speriați sau să-l suspectați că evită de fapt, învățarea. Trebuie doar să-l direcționați spre un tip de muzică instrumental. În același timp, dacă copilul dumneavoastră nu simte nevoia să asculte muzică în timp ce învață, nu trebuie să-l faceți să-și schimbe obiceiul. Fiecare copil a învățat deja – pe propria piele – cum este mai bine. Rolul dumneavoastră este de a-l încuraja să aibă performanțe; modul în care ajunge la acestea depinde de el…

[ Articol citit de: 2069 persoane ]

About Ion-Ovidiu Pânișoară 395 Articles
Profesor universitar dr., conducător de doctorat în Științele educației, Director al Departamentului de Formare a Profesorilor, Universitatea din București. A publicat 20 cărți (autor, co-autor sau coordonator) - Comunicarea eficientă (patru ediții, Polirom) a primit în 2010 premiul Academiei Române și două jocuri educaționale. Coordonează la Editura Polirom colecțiile Profesorul de succes și Carieră. Succes. Performanță.

1 Comment

  1. O, da. Copilul meu chiar asta face si eu chiar nu-l las sa asculte. Mai ales ca-l apuca si fredonatul pe niste ritmuri, mama,mama. Mi se parea normal sa-l opresc si sa-l intreb daca se ocupa cu calculatul sau cu cantatul? Abia acum imi dau seama ca mai cu seama la lectiile de mate se comporta asa.
    Multumesc pentru articol!

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.