Copilul meu este un erou? Dacă știu ce povești să îi spun…

400 de articole de educație, Arta persuasiunii

Mesajele pe care le transmitem copiilor noștri sunt cele care pot să-i dezvolte într-o direcție pozitivă. poveștiUneori nici nu ne dăm seama cât de important este să-i oferim micuțului (atât acasă cât și la școală) un mesaj care să-l activizeze, să-l facă să dorească ceva bun pentru el și pentru cei din jurul lui. Experimentul lui Nelson și colab. (Gueguen, 2006) este important pentru toți educatorii care au căzut în rutină, cărora le-a scăzut entuziasmul și care nu mai reușesc să-și gestioneze bine relația cu copilul (atât părinte-copil cât și profesor-elev). Despre ce este vorba de fapt? Cercetătorii le-au cerut participanților la experiment să se gândească la elementele definitorii ale unor personaje cu puteri supranaturale (gen Superman) și altor subiecți să se gândească la elementele caracteristice ale unei camere. În pasul al doilea al experimentului aceste persoane erau abordate de o asociație care le cerea sprijinul în dezvoltarea unor acțiuni de voluntariat. Ce credeți că s-a întâmplat? Persoanele care se gândiseră la ce îl definește pe un supererou au fost mult mai deschiși în a accepta să acorde ajutor (să participe la acțiune în calitate de voluntari) decât persoanele care se gândiseră la ceea ce este caracteristic la o cameră.

Dar nu numai atât! Numărul celor care au venit efectiv (90 de zile mai târziu!) la acțiunea asociației în calitate de voluntari a fost mult mai mare din rândul celor care se gândiseră la Superman decât din rândul celor care avuseseră ca temă de reflecție…o cameră!

În concluzie, poate că este bine să nu renunțați prea curând la poveștile cu eroi. Mai mult decât atât, îl puteți încuraja  copilul dumneavoastră să deprindă conduita morală a eroului din poveste: el își dorește asta, are nevoie doar să fie sprijinit și să simtă că persoanele din jurul lui au încredere în el…

[ Articol citit de: 14 persoane ]

Ion-Ovidiu Pânișoară
Profesor universitar dr., conducător de doctorat în Științele educației, Director al Departamentului de Formare a Profesorilor, Universitatea din București. A publicat 16 cărți (autor, co-autor sau coordonator) - Comunicarea eficientă (patru ediții, Polirom) a primit în 2010 premiul Academiei Române.

Lasă un răspuns