De multe ori părinții se întreabă: pe timpul nostru se făcea mai multă carte și cu atât de multe ore petrecute la televizor sau calculator nu cumva copiii noștri ajung să fie mai puțin inteligenți decât noi? Sunt destule exemple (printre care rezultatele la examenele de Bacalaureat din ultimii ani) care ar putea conduce la o astfel de concluzie. Oare așa să fie?
Cercetările lui Flynn (apud Lieury, 2008) demonstrează contrariul: copiii noștri sunt chiar mai inteligenți decât noi. Cercetătorul a strâns rezultatele obținute la testele de inteligență de către generații diferite din mai mult de 35 de țări. Acestea au indicat că – de exemplu – coeficientul de inteligență a crescut, de la generație la alta, o dată cu trecerea timpului. Iar cercetări ulterioare au arătat că la baza unei astfel de dezvoltări stă pe de o parte o extindere a cunoașterii, dar și a modului în care ea intră în legătură cu copilul de la cele mai fragede vârste ale acestuia (prin televiziune, internet etc.).
Atunci de ce rezultatele la diferite tipuri de examene sunt reduse? Poate pentru că o astfel de dezvoltare aduce cu sine și o flexibilizare fără precedent (ceea ce se poate traduce și prin o abordare superficială). Supus unei multitudini de informații venite pe cele mai variate căi, reacția firească a copilului este să abordeze lucrurile într-o manieră mai puțin profundă, să ia câte puțin din fiecare fără să stăruiască prea mult asupra uneia anume. Iată de ce școala trebuie să se adapteze unui astfel de tip de elev și părinții unui astfel de tip de copil…
Concluzie: În loc să se plângă de faptul că micuții abordează lucrurile cu o anumită superficialitate, părinții trebuie să se bucure că au copii mai inteligenți decât ei și să ofere o educație adaptată acestei perspective.