Vânătorul de greșeli

Comunicarea eficientă cu copiii, Copil de succes - bune practici

Educatorul (fie el dascăl sau părinte) poate să aleagă din două ipostaze: vânător de greșeli sau detector de potențial. Atunci când suntem vânători de greșeli o să ne centrăm pe partea goală a paharului, pe ceea ce nu a ieșit bine, pe eroare. Când suntem detector de potențial se întâmplă invers: vedem partea plină a paharului, vedem ceea ce s-a întâmplat bine, încurajăm dezvoltarea copilului/elevului. Renaud și Gagne (2010) ne oferă câteva exemple revelatoare:

  • Nu este frumos ce faci!
  • Nu te-ai spălat încă pe dinți?
  • Nu mă asculți niciodată!
  • Mereu trebuie să-ți repet!

Sunt expresii pe care le auzim permanent în jur. Mai mult decât atât, pe lângă cuvinte apare și un ton de reproș, de nemulțumire. O astfel de atitudine nu ajută cu nimic și arată că am acționat ca un vânător de greșeli și nu ca un detector de potențial. Cei doi autori ne mai oferă două exemple care ne ilustrează foarte clar că putem să ne centrăm pe o perspectivă sau pe opusul acesteia:Poveștile Diandrei 1

Un copil încearcă să strângă sucul vărsat pe masă. Izbutește să strângă un pic, dar în zelul lui a reușit să întindă pata mai mult (chiar s-a scurs puțin pe pardoseală). Putem să ne centrăm pe greșeală: „vai ce mizerie ai făcut! nu ești bun de nimic!” sau să fim un detector de potențial: „îți mulțumesc pentru ajutor, dar hai să terminăm împreună, hai să facem curățenia până la capăt!”.

O fetiță vrea să își ajute mama și atunci când aceasta din urmă lipsește de acasă pentru câteva ore se apucă să spele pardoseala din mai multe camere. Folosește însă un produs de curățenie care nu se potrivește cu pardoseala dintr-o cameră și se pătează/deteriorează respectiva pardoseală. Mama vede „efectul” curățeniei, dar orice reacție negativă de tipul „vai ce ai făcut? unde ți-a fost capul? ai stricat podeaua!” nu o să mai rezolve nimic. În schimb fata o să-și piardă entuziasmul și data viitoare nu o să mai fie la fel de bucuroasă să se implice în treburile casnice/să-și ajute părinții. În loc să vâneze greșelile mama poate să fie un veritabil detector de potențial: ea o să o felicite pentru intenție și o să-i arate cum se utilizează produsele de curățat.

După aceste câteva exemple ne punem o întrebare simplă: cum acționăm de obicei în relația cu copilul nostru – vânător de greșeli sau detector de potențial?

[ Articol citit de: 571 persoane ]

Ion-Ovidiu Pânișoară
Profesor universitar dr., conducător de doctorat în Științele educației, Director al Departamentului de Formare a Profesorilor, Universitatea din București. A publicat 16 cărți (autor, co-autor sau coordonator) - Comunicarea eficientă (patru ediții, Polirom) a primit în 2010 premiul Academiei Române.

Lasă un răspuns