Stresat? Ce lecție ne învață epuizarea

Copil de succes - bune practici, Stresul la copii

Cunosc părinți, cunosc profesori și cunosc copii care ajung în stadiul de epuizare. Acesta este ca urmare a stresatunui stres prelungit: adulții datorită grijilor de zi cu zi și copiii deoarece uneori cei din jurul lor le solicită mai mult decât pot ei să realizeze. Totuși, atunci când dumneavoastră sau cineva din jurul dumneavoastră ajunge în acest stadiu primul lucru la care trebuie să ne gândim este – așa cum spune Holden (2008) – să ne răspundem la întrebarea: „Ce lecție încearcă epuizarea să ne învețe?”

Iată câteva perspective la care trebuie să reflectăm dacă vrem să dăm un răspuns bun:

Viziunea și valorile: Uneori epuizarea este un semn că am pierdut din vedere ceea ce ne bucura cu adevărat în viață. Este momentul să revedeți lista de priorități și să regăsiți bucuria în tot ceea ce faceți.

Graba: Presiunea timpului și lucrurile care nu mai par să ajungă la un final pot să ne facă să ne grăbim la nesfârșit (lucru care duce rapid la epuizare). Poate este bine să luați o pauză.

Sunt ocupat! Holden se exprimă foarte plastic: „Dacă ești prea ocupat să te relaxezi atunci înseamnă că ești prea ocupat!” Sunteți cumva prea ocupați ca să fiți fericiți?

Absenteismul și nemulțumirile: sunt persoane care ajung să trăiască prea mult în trecut sau în viitor și uită să mai trăiască și în prezent. Epuizarea poate să apară din această cauză. Dacă continuăm să ne lăsăm guvernați de vechi regrete și dezamăgiri acest lucru ne poate stoarce de energie.

Independență disfuncțională – uneori epuizarea apare datorită faptului că persoana se încăpățânează să nu se lase ajutată. Nici nu știți cât de multe pot face cei din jur pentru dumneavoastră: trebuie doar să-i lăsați să facă parte din viața dumneavoastră.

Dincolo de toate aceste lucruri nu uitați că epuizarea ne oferă o lecție. Dacă nu o învățăm la timp consecințele pot să fie grave pentru dumneavoastră și pentru cei din jur!

[ Articol citit de: 40 persoane ]

Ion-Ovidiu Pânișoară
Profesor universitar dr., conducător de doctorat în Științele educației, Director al Departamentului de Formare a Profesorilor, Universitatea din București. A publicat 16 cărți (autor, co-autor sau coordonator) - Comunicarea eficientă (patru ediții, Polirom) a primit în 2010 premiul Academiei Române.

Lasă un răspuns