Standardele de performanță – cum le putem aplica

Copil de succes - bune practici, Pregătirea pentru școală, Relația cu copilul/elevul

De multe ori cadrele didactice ori părinții doresc ca elevii/copiii să atingă anumite standarde: la nivel cognitiv, la nivel comportamental etc. Copiii comunicarea ef. (234x350)primesc o mulțime de informații, ordine, indicații, dar toate acestea nu funcționează, nu este așa? Ce trebuie să facem pentru ca micuțul nostru să fie cel mai bun? Belding (2004) ne oferă patru „secrete” privind modul în care putem aplica standarde de performanţă, pentru ca acestea să funcţioneze:

1. Să ne asigurăm că copilul/elevul cunoaște și întețelge standardele de performanţă pe care le aşteptăm de la el De multe ori părintele/cadrul didactic consideră – în mod eronat – că standardele pe care el le fixează sunt „de la sine înţelese”, nu le asigură copiilor posibilitatea să le cunoască, să le înţeleagă şi – cu atât mai mult – să şi le asume.

2. Să măsurăm în mod consistent şi vizibil gradul la care fiecare standard a fost îndeplinit. De multe ori, chiar dacă comunică iniţial standardele de performanţă copilului/elevilor, părintele/cadrul didactic nu continuă pe acest drum şi în momentul în care oferă note prestaţiei acestora, nu fac o legătură directă cu respectivele standarde. Iată de ce este util să realizați un grafic al îndeplinirii obiectivelor, grafic la care să se adauge câte o evoluţie în fiecare zi! Faptul că evoluţia va fi consemnată în mod vizibil (folosiţi culori puternice) nu este doar util, este și amuzant!

3. Stabilim consecinţe pozitive şi negative ale îndeplinirii/neîndeplinirii standardelor. Trebuie să știm că obiectul acțiunii noastre nu are încă un mecanism de autoevaluare pertinent. De cele mai multe ori copilul se autoevaluează primitiv, intuitiv, pe baza unor criterii subiective care pot să îi ofere un rezultat diferit faţă de cel gândit de către dumneavoastră. Mai mult decât atât, de fiecare dată când performanţa copilului suferă o îmbunătăţire consemnaţi asta printr-un eveniment special de celebrare (o petrecere, o activitate specială ori altceva care îi face o mare plăcere). Veţi vedea că acest lucru va creşte forţa motivaţională a necesităţii de a îndeplini şi pe viitor standardele de performanţă. Empathy 1

4. Aplicaţi consecinţele de fiecare dată când observaţi că el reuşeşte sau eşuează în încercarea de a îndeplini standardele de performanţă. De multe ori părinții/cadrele didactice greşesc pentru că nu iau în considerare forţa imensă pe care consistenţa comportamentală o are asupra acelora cu care interacţionăm. Dacă părintele a stabilit anumite consecinţe (pozitive dacă standardele se îndeplinesc şi negative dacă îndeplinirea standardelor eşuează), este vital, este obligat să le ducă la îndeplinire de fiecare dată când se impune acest lucru. Mai precis, dacă omiteți o singură dată să aplicaţi regula tot sistemul construit până în acel moment se prăbușește.

[ Articol citit de: 47 persoane ]

Ion-Ovidiu Pânișoară
Profesor universitar dr., conducător de doctorat în Științele educației, Director al Departamentului de Formare a Profesorilor, Universitatea din București. A publicat 16 cărți (autor, co-autor sau coordonator) - Comunicarea eficientă (patru ediții, Polirom) a primit în 2010 premiul Academiei Române.

Lasă un răspuns