Șase pălării gânditoare (jocul strategiilor de gândire)

Metode educationale

De cele mai multe ori metodele didactice presupun ideea de clasă de elevi (astfel, ele suntPalarii mici dificil de adaptat la nivelul educației parentale). Totuși, așa cum am văzut până acum, așa cum de multe ori profesorul trebuie să joace rolul unui al treilea părinte și părintele trebuie să fie „profesorul de acasă”. Astăzi vă prezentăm o metodă spectaculoasă propusă de către Edward de Bono, promotorul gândirii laterale; în fapt este vorba despre un joc de rol intitulat cele şase pălării gânditoare (Six Thinking Hats method) în care putem să dirijăm gândirea la fel cum un dirijor își conduce orchestra. Pentru a putea înţelege, în profunzime acest joc să amintim câteva dintre ipotezele emise de autor descriind gândirea laterală prin comparaţie cu cea orizontală:

„Gîndirea verticală este selectivă, gândirea laterală este generativă (…) Gândirea verticală înaintează doar dacă există o direcţie în care să înainteze, gândirea laterală înaintează pentru a genera o direcţie (…) Gândirea verticală este analitică, gândirea laterală este provocatoare (…) Gândirea verticală este secvenţială, gândirea laterală poate face salturi (…) Gândirea verticală urmează cele mai plauzibile căi, gândirea laterală pe cele mai puţin probabile (…) Gândirea verticală este un proces finit, gândirea laterală este unul probabilistic etc.” (De Bono, 2003, pp. 35-40).

Cele șase pălării gânditoare se bazează pe şase astfel de modele şi contribuie la încurajarea unui spectru complet de gândire. Pentru aceasta, există şase „pălării” metaforice pe care cursantul le poate purta şi indica, prin aceasta, ce fel de gândire utilizează. Este foarte important conceptul de „pălărie” în sensul că aceasta se poate pune pe cap, dar poate și să fie scoasă  (ideea este de a nu trimite spre stereotipii, cineva va avea un mod de manifestare dar acest mod este dat de rolul jucat şi nu de o permanenţă comportamentală). De Bono ne prezintă cele şase ipostaze:

  1. Pălăria albă se centrază pe fapte, pe necesarul de informaţii şi pe privirea obiectivă, neutră adusă de acestea;
  2. Pălăria roşie trimite spre intuiţie, sentimente şi emoţii. Ne focalizăm astfel pe propriile trăiri fără să fie necesar să le argumentăm în vreun fel;
  3. Pălăria neagră obligă cursantul la judecată şi prudenţă. Pălăria neagră trimite deci spre logică critică, pesimistă, care pune în evidență pericolele;
  4. Pălăria galbenă se bazează pe o logică pozitivă. Rolul presupus de ea este acela de a privi înainte la rezultatele şi beneficiile ce vor fi aduse de acţiune, dar se poate utiliza şi pentru a valoriza ceva ce s-a petrecut deja;
  5. Pălăria verde reprezintă rolul dominat de creativitate, identificarea alternativelor, provocărilor şi schimbărilor;
  6. Pălăria albastră vizează controlul al întregului proces, focalizarea nefiind asupra subiectului discutat, ci asupra modului în care s-a desfăşurat procesul de gândire la adresa acestuia (metacogniţie). Rolul jucat este cel al organizatorului, al moderatorului întregii activităţi.

Cele șase pălării gânditoare reprezintă o bună modalitate de lucru pentru profesor la clasă, acolo unde există mai mulți elevi care se pot implica într-o activitate ce presupune un grup. Dar acasă, în familie, ce facem?

Dacă aveți posibilitatea unei familii lărgite (mai mulți copii, bunici, prieteni în vizită) această tehnică este un excelent mod de a rezolva problemele din perspective multiple și proaspete. Dacă nu avem la dispoziție atât de multe persoane jocul de rol se poate petrece între părinte și copil, fiecare dintre cei doi participanți purtând, pe rând, fiecare dintre pălării. Mai mult decât atât, confecționarea din carton a pălăriilor în forma lor fizică, poate să fie un moment de calitate în relația dintre dumneavoastră și copil. Această dezvoltare a strategiilor de gândire din mai multe perspective poate deveni un exercițiu util permanent, de câte ori copilul se confruntă cu o problemă și vine la dumneavoastră pentru că nu găsește o rezolvare care să-l mulțumească puteți face apel al „pălării” pentru a vă asigura că ați explorat toate unghiurile.

[ Articol citit de: 482 persoane ]

Ion-Ovidiu Pânișoară
Profesor universitar dr., conducător de doctorat în Științele educației, Director al Departamentului de Formare a Profesorilor, Universitatea din București. A publicat 16 cărți (autor, co-autor sau coordonator) - Comunicarea eficientă (patru ediții, Polirom) a primit în 2010 premiul Academiei Române.

One thought on “Șase pălării gânditoare (jocul strategiilor de gândire)

Lasă un răspuns