Profilul cadrului didactic în România (1): perspective…
avatar

Ne-am propus să vorbim un pic despre ceea ce am denumit profilul cadrului didactic din România așa cum se observă el din câteva cercetări realizate în ultimii 10 ani (individuale sau din care am făcut parte).

Examenul de Bacalaureat a dat posibilitatea opiniei publice să se aplece, o dată în plus, asupra problemelor din sistemul de învățământ. Suntem siguri că – la fel ca întotdeauna până acum – dezbaterea publică se va limita la zona superficială a senzaționalului. Nu o să se meargă mai departe pentru a observa profunzimea lucrurilor, pentru a despărți țesutul cangrenat de părțile sănătoase ale sistemului. Întreaga educație se va scufunda, încă o dată, în derizoriu și părțile diforme, elementele neplăcute vederii sunt singurele care o să iasă la suprafață, în lumina reflectoarelor.

Cine sunt astăzi cadrele didactice? Iată o întrebare la care, am impresia, nimeni nu se mai obosește să răspundă. Vom încerca noi să oferim un prim schelet, o analiză rezultată din mai multe cercetări pe care le-am întreprins în ultimii ani. Desigur că și aceste elemente nu fac decât să sublinieze anumite aspecte. Rămâne ca fiecare dintre dumneavoastră, cititorii site-ului să adăugați culoare acestui tablou.

Prima perspectivă, element cu care începem această analiză este dată de chiar profilul cadrului didactic. Ce trebuie el să conțină (lucru reflectat prin chiar ochii profesorilor de la catedră)?

1. Pe primul loc se află două elemente: Competenţă ştiinţifică (profesională) şi abilităţile de comunicare;

2. Empatia (posibilitatea de a-l înţelege pe celălalt „din interior”) ocupă locul al doilea.

3. Cadrul didactic trebuie să dovedească: Corectitudine/obiectivitate în tratarea cursanţilor şi în evaluarea progresului acestora;

4. Flexibilitatea este cel de-al patrulea ingredient pentru succesul la catedră.

5. Autoritate/Capacitatea de a impune respect cursanţilor încheie lista primelor cinci aspecte esențiale pentru un profesor de succes.

Să ne gândim acum un pic (profesori și părinți deopotrivă) cât de aproape sau de departe este acest portret de ceea ce întâlnim în realitate, care este proporția de cadre didactice de la școala în care învață copilul nostru care îndeplinește majoritatea acestor caracteristici? Dacă toate acestea sunt importante pentru meseria de dascăl în ce măsură le regăsim în programele de formare inițială sau continuă a cadrelor didactice?


Comentarii

Profilul cadrului didactic în România (1): perspective… — 4 comentarii

  1. Exista dascali si cadre didactice. Dascalul, pe langa multele cunostinte acumulate are si o mare iubire de oameni si constientizeaza marea responsabilitate pe care o are: de a forma oameni. Cadrele didactice sunt persoane care au invatat mai mult sau mai putin, au ajuns intr-o anumita institutie gratie spatelui bine asigurat si nu dau doi bani pe copiii pe care i-au primit in grija; pentru aceste cadre nu conteaza decat banul.
    Ce poti face tu ca parinte? Poti deschide larg ochii, poti cauta dascalii ramasi caci sigur gasesti si daca n-ai reusit de prima data sa-ti duci copilul unde trebuie il muti acolo unde ai gasit dascalii potriviti.
    Problema pe care eu o consider cea mai grava in invatamant este ce anume invata copiii nostri ? Din ce fel de manuale invata ? Se vrea indobitocirea generatiilor viitoare?

    • In urma cu cateva zile urmaream cu interes un inteviu luat maestrului Radu Beligan. Vorbea despre dascali. In acel moment am realizat exact ce dvs. enuntati mai sus, rar mai intalnesti un dascal. Exista cu siguranta, insa trebuie mult cautat, iar atunci cand il gasesti, pretuieste-l.

Lasă un răspuns