Metoda reversului

Metode educationale

Uneori, copiii ajung într-un impas încercând să găsească soluții la problemele cu care se confruntă (de altfel și noi, adulții, ajungem frecvent într-o astfel de situație). Metoda reversului este o cale pentru a-i învăța să depășească astfel de obstacole, pentru a merge mai departe și pentru a avea întotdeauna la dispoziție o manieră creativă de a înțelege lumea. Charles Thompson (în “What a Great Idea”) a observat un lucru firesc: lumea este plină de contradicții, iar orice idee devine mai clară și capătă un înțeles mai profund în momentul în care, prin observație  se face apel la opusul acesteia. Pur și simplu, metoda presupune schimbarea unghiului de vedere folosit, în opusul acestuia; iată de ce primul lucru pe care trebuie să-l facem este să îi cerem copilului să schimbe problema în reversul ei

De exemplu, copilul vrea să se integreze cât mai bine la școală, dar nu știe cum să facă acest lucru. Iată de ce îi solicităm micuțului să se gândească la cât mai multe modalități de a-i face pe colegii lui și pe profesori să nu-l placă.

Concentrarea pe opusul dorinței sale îi oferă copilului o listă a elementelor negative ce reprezintă deja o practică pentru ceea ce face el, conștientizarea lor ducând nu doar la găsirea unor soluții, dar și la diminuarea acestor elemente negative.

Din cei șase pași propuși de către Thompson mai reținem unul (util atât pentru activitatea didactică cât și pentru părinte acasă): copilul trebuie să fie stimulat să facă ceva ce altcineva (dintre colegii lui) nu ar face.

De ce este util pentru creativitate un astfel de pas? Pentru că studiile observă că de obicei oamenii rămân blocați deoarece caută acele soluții „perfecte”, pe care marea majoritate a cunoscuților le-ar aprecia. Dar, de cele mai multe ori aceste soluții „corecte” nu sunt și creative și și-au cam epuizat capacitatea de a rezolva problema. Iată de ce este timpul soluțiilor „nebunești” pe care copilul  și numai el le alege. După ce notăm toate ideile găsite putem să le selectăm pe cele care chiar funcționează!

[ Articol citit de: 111 persoane ]

Ion-Ovidiu Pânișoară
Profesor universitar dr., conducător de doctorat în Științele educației, Director al Departamentului de Formare a Profesorilor, Universitatea din București. A publicat 16 cărți (autor, co-autor sau coordonator) - Comunicarea eficientă (patru ediții, Polirom) a primit în 2010 premiul Academiei Române.

Lasă un răspuns