Începe școala: cum ne pregătim copiii…

Copil de succes - bune practici, Pregătirea pentru școală

Luna septembrie înseamnă că școala revine în calendarele copiilor și părinților. Vacanța de vară – nu degeaba numită și vacanță mare a însemnat mai multă relaxare în programul copiilor, alte ore de somn, alte tipuri de activități în care copilul a fost implicat etc. Venirea școlii este întâmpinată de copii atât cu bucurie (își revăd colegii, profesorii, poate să existe curiozitate față de ceea ce o să se întâmple în anul respectiv) cât și cu anxietate (stresul desprinderii de obiceiurile de pe parcursul verii, stresul unor exigențe ale profesorilor, noi materii, noi colegi etc.) Iată de ce cu puțin timp înainte ca școala să înceapă trebuie să ne pregătim copiii. Vacanța trebuie să fie înlocuită de școală, dar nu brusc, ci treptat, pas cu pas astfel încât „tranziția” între relaxarea din vacanță și rigoarea pe care școala o practică să fie cât mai ușoară.

Dar ce putem face efectiv?În primul rând trebuie să aducem limitele impuse de organizarea școlară în viața copilului. Pentru început ora de somn dacă a fost schimbată peste vară trebuie să revină la normal. În fiecare seara scurtați cu 10 minute sau un sfert de oră momentul în care copilul merge la culcare astfel încât la momentul debutului școlii ora de somn să fie cea potrivită pentru o odihnă completă. Un copil care nu se odihnește suficient are o capacitate de efort diminuată, obosește mai repede și tinde să fie mai puțin atent la explicațiile profesorului (cu consecințele pe care le știm: note mai mici, observații din partea cadrului didactic, probleme de management al clasei etc.) Mai mult decât atât este util ca în aceste ultime zile de vacanță să dezvoltați o rutină a sculării la ora necesară pentru mers la școală, să luați micul dejun la ora respectivă și să vă pregătiți astfel pentru un program riguros de somn și sculare la o altă oră decât în perioada de vacanță.

Un alt elemement important ține de modul în care știm să consolidăm motivația pentru școală și învățare. Este bine să avem discuții despre ceea ce a fost bine în anul școlar precedent, despre succesele pe care le-a avut la învățătură, despre momentele în care a fost lăudat. Retrăind acele experiențe pozitive copilul poate să „își încarce bateriile” pentru primele zile de școală care o să fie mai dificile și care presupun un efort de integrare mai mare. Puteți, de asemenea, să îi povestiți momente din copilăria dumneavoastră în care școala apare într-o lumină favorabilă. Copiilor le plac întâmplările prin care părinții lor au trecut și acestea sunt mult mai motivante decât orice poveste citită în cărți.cursuri performante 3

Încercați însă să evitați tentația de a îi oferi copilului o exprimare pozitivă lipsită de consistență. Nu puteți spune: „școala o să fie minunată!” fără argumente în acest sens. Dacă copilul încearcă un anumit stres față de faptul că începe școala trebuie să-i acceptați trăirea și să discutați cu el despre ceea ce îl frământă. Elementele negative trebuie dezamorsate cu tact, cu exemple concrete, cu umor, dar nu trebuie ignorate. O expresie generală de tipul „nu are de ce să-ți fie frică, o să fie bine!” nu are cum să-l ajute prea mult.

Faceți o „vizită” la școală înainte de debutul acesteia. Copilul se poate integra în atmosferă, în curtea școlii, în sala de clasă, poate să încerce familiaritatea unor zone unde îi place să se joace în pauze, să își revadă banca etc. Toate acestea îi oferă o senzație de siguranță, de echilibru emoțional.

Pentru școală sunt necesare multe rechizite. Nu cumpărați aceste lucruri fără ca fiul/fiica dumneavoastră să se implice în proces. Mergeți împreună la magazin, faceți totul să fie distractiv – spre exemplu cu lista în mână atât părintele cât și copilul trebuie să găsească cât mai repede toate obiectele notate acolo. Discutați despre cât de frumos o să arate pe bancă noul penar sau ce frumos este noul stilou. Toate acestea o să-i ofere copilului o bucurie asociată cu școala, o să mai diminueze anxietatea și o să-i ofere o „bază sigură” necesară pentru primele zile.

În sfârșit, permanent trebuie să-i consolidați copilului ideea că sunteți alături de el în tot acest proces, că este sprijinit și iubit!

 

[ Articol citit de: 1298 persoane ]

Ion-Ovidiu Pânișoară
Profesor universitar dr., conducător de doctorat în Științele educației, Director al Departamentului de Formare a Profesorilor, Universitatea din București. A publicat 16 cărți (autor, co-autor sau coordonator) - Comunicarea eficientă (patru ediții, Polirom) a primit în 2010 premiul Academiei Române.

Lasă un răspuns