Harta dezvoltării copilului: atenția și concentrarea

Copil de succes - bune practici, Harta dezvoltării copilului

Săptămâna trecută propuneam o hartă a dezvoltării copilului preluând câteva idei privind dezvoltarea Motivarea pentru scoalapersonală de la Guy Missoum (2003, p.99). Promiteam atunci să ne aplecăm asupra fiecărui aspect în parte și să oferim părinților câteva opțiuni pentru a a construi un profil de succes pentru copilul lor. Iată de ce astăzi o să vorbim despre prima din lista lui Missoum:

(1) Ameliorarea capacităților de atenție și concentrare

Atenția și concentrarea au la bază necesitatea exercițiului. Lucrurile nu sunt simple și nici nu se întâmplă peste noapte. Școala solicită de multe ori ca elevul să aibă o capacitate crescută de atenție și de concentrare, dar nu face nimic concret în direcția asta. Remarca următoare trebuie să vă trezească amintiri din viața de elev – profesorul care apostrofează pe un copil din clasă: „Iar nu ai fost atent!”

Ce poate să facă părintele?

(1)În primul rând să încerce să educe atenția copilului prin diferite jocuri amuzante. De exemplu, dacă mergeți pe stradă îl puteți întreba brusc: „Poți descrie tot ce ai văzut în ultimele 3 minute?”. Copilul va executa relativ greu și cu lacune această sarcină. Apoi transformați-o în una și mai provocativă: îi cereți să vă surprindă el pe dumneavoastră. Știu că acest lucru implică un stres suplimentar, dar pentru copil devine foarte motivant să preia conducerea jocului. Vă puteți aștepta ca, în cele mai neobișnuite momente, copilul să reacționeze: „Tati/mami, spune tot ce ai văzut în ultimele 3 minute”. Evident că pentru a putea să controleze veridicitatea observațiilor dumneavoastră trebuie să dea dovadă el însuși de atenție. Mai mult decât atât, acest exercițiu stimulează și capacitatea de memorare (de care ne vom ocupa în viitorul articol). Un alt joc amuzant tot de exterior ne este recomandat de Simister (2011); acesta presupune ca în timpul unei plimbări prin oraș să-i atrageți atenția copilului asupra unui lucru emițând doar o caracteristică a acestuia. De exemplu, spuneți: „Vad ceva verde!” și copilul va trebui să ghicească care dintre lucrurile verzi din jur este cel asupra căruia v-ați oprit dumneavoastră. Jocurile de dezvoltare a concentrării pot și ele să fie utile aici. Putem să încercăm amândoi (părintele și copilul) să reținem o poezie sau un text scurt în condiții speciale (puteți să măriți volumul la televizor, să puneți un alt membru al familiei să încerce să vă distragă de la ceea ce faceți prin maimuțăreli și emiterea de zgomote etc.) Nu uitați să lăsați copilul să câștige de suficiente ori pentru a experimenta succesul, fără a-l lăsa doar pe el să câștige!

(2) Să dea un bun exemplu dovedind capacitate de concentrare ridicată. Aici se îmbină lucrurile cu un alt element important în contextul dezvoltării copilului – perseverența. Nu îl lăsați pe copil să abandoneze lupta sau să trateze superficial o problemă. Îi puteți cere să rămână focalizat pe problemă și alături de dumneavoastră să caute mai departe. Uneori puteți face acest lucru știind soluția problemei aflată în rezolvare. Dar nu îl îndreptați pe copil spre finalizare decât în momentul în care simțiți că puterea lui de concentrare se diminuează. Îi cereți să continue pentru că rezolvarea „plutește undeva în aer”. Și – într-adevăr – după câteva momente, bine ghidat copilul ajunge la rezultatul dorit.

Iată doar câteva sugestii de la care puteți concepe un plan articulat pentru copilul dumneavoastră. Nu trebuie să uitați că totul trebuie să fie plăcut, distractiv, copilul să își dorească să facă aceste lucruri (o dovadă în acest sens apare în momentul în care chiar el începe să propună astfel de jocuri). Și mai ales, faceți acest lucru împreună. Pentru copil, dincolo de dezvoltarea unei capacități sau alteia,  acest timp de calitate petrecut împreună cu părintele este esențial într-o dezvoltare emoțională armonioasă.

[ Articol citit de: 236 persoane ]

Ion-Ovidiu Pânișoară
Profesor universitar dr., conducător de doctorat în Științele educației, Director al Departamentului de Formare a Profesorilor, Universitatea din București. A publicat 16 cărți (autor, co-autor sau coordonator) - Comunicarea eficientă (patru ediții, Polirom) a primit în 2010 premiul Academiei Române.

Lasă un răspuns