Grijile copiilor. Cum le recunoaștem? Cum le înlăturăm?

Copil de succes - bune practici, Stresul la copii

Într-o lume a oamenilor mari copilul se poate simți adesea amenințat, speriat, fără putințaGriji de a lua decizii etc. Fiind înconjurat de un mediu care poate părea adeseori ostil, el poate deveni cu timpul din ce în ce mai speriat de ceea ce îl înconjoară. Astfel, încet încet se dezvoltă o anxietate care îl poate acapara, dacă nu se intervine la timp, cu răbdare și grijă. Iar reacții de genul râsului  (ridiculizând frica) sau expresii verbale ca ”e o prostie”, ”fii curajos”, ”nu se poate să gândești așa” nu sunt absolut deloc de ajutor.

De multe ori, anumite comportamente care îl ajută pe copil să se liniștească sunt văzute ca fiind comportamente inadecvate, iar ei sunt certați pentru că le au.

Dar să vedem cu ce avem de-a face. Cohen L. (2014) amintește printre comportamentele care însoțesc anxietatea:

  • Ticurile nervoase (roaderea unghiilor, ”mâncatul”cămășii/părului)
  • Ritualuri sau comportamente compulsive (comportamente repetitive, fără a se ajunge la un rezultat)
  • Senzații fizice (palpitații, tremurături, transpirație)
  • Urinări frecvente
  • Evitarea puternică anumitor situații.

Tot Cohen numește timiditatea, indecizia, perfecționismul, compulsivitatea tot aspecte ce însoțesc anxietatea (Cohen, 2014, p. 26).

La ce duc astfel de comportamente? Ele atrag scăderea performanțelor școlare, un număr mai mic de interacțiuni între copii, temeri care însoțesc permanent copilul, o stare emoțională negativă (în afara fricii, apar și tristețea, plânsul etc).

Ready to be greatCe este de făcut? Uneori înlăturarea anxietății presupune un drum lung și anevoios. Copilul are nevoie de susținere, afecțiune și înțelegere pentru a depăși această perioadă dificilă pentru el.

Matthews B. (2015) ne propune câteva strategii facile și interesante de lucru cu copiii:

  1. ”Mai puțin timp pentru griji”. Pentru că un copil anxios se gândește continuu la grijile lui, Matthews propune amânarea lor până la un timp special pentru griji de 10-15 minute stabilit de comun acord cu adultul (Timpul pentru griji poate fi la 18.30 seara).
  2. ”Înfruntarea grijilor”. I se propune copilului să lupte cu grijile, să folosească imaginația și să creeze propriile mesaje de a alunga ”grijile-monstru”. Copilul trebuie învățat încet încet că poate deveni mai puternic.
  3. ”O amintire frumoasă”. Copilul este învățat să își amintească ceva foarte plăcut/amuzant din viața sa (o zi la plajă, un joc cu prietenii, o zi cu familia când s-a distrat etc). Imaginea anxioasă/ frica trebuie înlocuită cu o imagine amuzantă sau plăcută exact cum am comuta la televizor de pe un program pe altul.

În plus, Cohen vorbește adesea pentru înlăturarea grijilor prin activități relaxante, jocuri., totul trebuie să fie distractiv. Unul din jocurile distractive propuse de el  se referă la ”obținerea șosetelor” celuilalt. Toți cei care joacă au șosete în picioare, se așează față în față sau în cerc și fiecare încearcă să rămână cu șosetele în picioare și să extragă șosetele altora. Încercați să vă diminuați un pic forța de adult pentru a juca cu forțe egale, va fi extrem de amuzant și va fi un timp frumos în familie.

Așadar copilul are nevoie de trei aspecte importante care să lucreze împreună – activitate (pentru a nu se gândi non stop la grijile lui), relaxare (pentru a ne orienta spre emoții pozitive) și sprijin din partea adulților din jur.

[ Articol citit de: 119 persoane ]

Georgeta Pânişoară
Doctor în psihologie, conferențiar universitar în cadrul Departamentului de Psihologie, Universitatea din București, a scris 9 volume și multe studii în reviste de specialitate și coordonează colecția Psihologia copilului & Parenting la Polirom.

2 comments

  • Am o nepotica care trece prin ceste griji’urmare separarii parintilor,chiar are nevoie de consiliere psihologica.voi incerca sa urmez aceste sfaturi ale dvs.multumesc

Lasă un răspuns