Este copilul meu pregătit? Cum aleg clasa pregătitoare? (II)

Copil de succes - bune practici, Pregătirea pentru școală

Continuăm astăzi cu încă patru sugestii pentru părinții care se află în fața deciziei de a-și trimite – pentru Clasa pregătitoareprima dată – copilul la școală (respectiv, intrarea în clasa pregătitoare):

  1. Înainte de a merge mai departe trebuie să mai răspundeți la o întrebare: care este gradul de dezvoltare a nivelului de atenție și a capacității de concentrare? Din păcate nu întotdeauna copilul a învățat în grădiniță să își focalizeze atenția, este posibil să nu aibă dezvoltate aceste capacități; ne confruntăm cu această situație dacă cel mic a avut parte de o educație mai nondirectivă, gen ”cât vrea copilul” și ”când vrea copilul”. O astfel de abordare reprezintă o greșeală de înțelegere și interpretare a psihologiei dezvoltării copilului. Consecința? O parte dintre acești copii  (care nu sunt supuși rigorilor programului de 50 de minute lecții, 10 minute pauză și – în acest mod – nu sunt pregătiți pentru un efort voluntar de durată) se plictisesc mai repede, pot deveni anxioși, frustrați că nu mai se află în situația de a face ce vor, când vor. În calitate de părinți este bine să aflați din timp dacă copilul dumneavoastră a primit o astfel de conduită educațională la grădiniță, să vă asigurați că este suficient de pregătit pentru efortul și concentrarea pe care școala le solicită de la fiecare copil.
  2. Nu doar atenția și capacitatea de concentrare trebuie să ne ridice un semn de întrebare. Un alt aspect important de luat în calcul este energia copilului, resursele sale fizice pentru a face față unui nou nivel de efort. Părinții trebuie să știe că programul de somn nu numai că rămâne important, ci devine chiar mai important decât până acum. Iată de ce fiecare părinte trebuie să identifice cele mai bune modalități de a organiza programul celui mic astfel încât el să aibă suficient timp pentru somn. De multe ori, în căutarea unei școli bune părinții aleg o instituție educațională aflată destul de departe de domiciliul familiei. În consecință ne putem trezi cu necesitatea de a scula copilul foarte devreme pentru a ajunge la timp la școală. Acest proces poate să aibă drept consecință o diminuare a energiei de care copilul dă dovadă la școală (în special la finalul programului, când oboseala devine mai puternică). De multe ori dezbaterea publică privind alegerea școlii pentru copiii noștri a pus această problemă: școala de lângă casă sau școala X despre care am auzit că este foarte bună? Trebuie să faceți o analiză profundă, să nu vă grăbiți, pentru că nu vorbim despre câteva zile sau câteva săptămâni, ci despre următorii ani din viața copilului dumneavoastră.
  3. Dincolo de toate aceste elemente, cel mai important barometru este chiar atitudinea copilului față de mersul la școală. Uneori cei din anturajul celui mic (poate chiar părintele sau educatoarea) pot să dezvolte o astfel de barieră în percepția celui mic: astfel, expresii de tipul ”O să vezi tu cum o să fie la școală…”, ”La școală nu mai merge așa de ușor…” sau „Mergi tu la școală…” sunt în măsură să provoace anxietate copilului și să conducă la respingerea mediului școlar. Dacă cei din jurul copilului au procedat corect, el are o bună dispoziție pentru a merge la școală (ceea ce nu înseamnă să treceți în cealaltă extremă vorbind – spre exemplu – despre cât de frumos, distractiv și ușor o să fie la școală, pentru că veți dezvolta o falsă așteptare și cel mic s-ar putea să aibă o decepție dacă realitatea nu se va ridica la înălțimea a ceea ce și-a imaginat). Un alt lucru care ajută este să mergeți împreună la „vânătoarea” de școli (nu mai mult de 2-3 pentru a nu-l obosi), să îi solicitați și valorizați opinia, să aibă impresia că opțiunea lui este importantă în decizia finală.
  4. Acum este timpul să ne întoarcem spre propria persoană și să vedem care este atitudinea noastră, cum vedem noi acest pas pe care copilul nostru îl face. De exemplu, aveți impresia că în sfârșit cineva își asumă responsabilitatea în a-l educa pe copilul dumneavoastră? Că în sfârșit veți trece pe locul doi, după o ”alergare” epuizantă între o mie de „opționale” (gen balet, karate, pictură, teatru etc.)? Dacă ați ajuns în acest moment cu aceste  așteptări v-ați înșelat. Dimpotrivă, solicitările cresc, problemele devin mai multe și mai dificil de rezolvat. Rolul pe care trebuie să îl consolidați este cel de partener al școlii în dezvoltarea copilului dumneavoastră. Nu numai că școala nu vă scutește de responsabilitate, dar trebuie să urmăriți cu atenție dacă ceea ce se întâmplă la școală produce rezultate pozitive în dezvoltarea copilului. Să monitorizați și să reproiectați permanent aceasta dezvoltare. Pentru copil este foarte important să știe că are în dumneavoastră același sprijin ca și până acum, că sunteți alături de el într-un proces de adaptare destul de dificil (chiar dacă, uneori, acest cel mic nu arată această nevoie).

Dincolo de toate aceste sugestii, părintele este – ca de obicei – cheia într-o bună integrare a copilului. Trebuie să aveți multă răbdare, să îl întrebați permanent cum se simte, să îi arătați de mai multe ori decât de obicei că are parte de toată dragostea voastră .

[ Articol citit de: 23 persoane ]

Lasă un răspuns