Este copilul meu pregătit? Cum aleg clasa pregătitoare? (I)

Copil de succes - bune practici, Pregătirea pentru școală

Pentru mulți părinți trecerea copilului de la grădiniță la mediul școlar (mai precis, clasa pregătitoare) este o Clasa pregătitoare 1perioadă dificilă cu multe întrebări, frământări, incertitudini. Dacă căutarea unei grădinițe a însemnat, la timpul ei, o investiție importantă de timp și implicare emoțională, pasul spre școală este și mai greu. Iată de ce încercăm să oferim părinților câteva idei și aspecte îndrumătoare pentru a depăși cu succes această tranziție:

  1. Prima întrebare: copilul meu nu are exact vârsta cerută de intrarea în clasa pregătitoare. În consecință, decid să fac pasul sau mai amân? Trebuie să știți că în contextul evoluției accelerate pe care societatea noastră o cunoaște și ca urmare a interesului crescut a multor părinți pentru educația copiilor lor (evidențiat și prin multiplele opționale la care aceștia sunt duși încă de la grădiniță) este posibil ca micuțul dumneavoastră să fie mai dezvoltat față de caracteristicile generale, date de cărțile de specialitate pentru vârsta respectivă (unde este definită media). Ca urmare este posibil ca el sa facă fața cerințelor clasei pregătitoare chiar dacă are cinci ani și jumătate. Important este să decidem dacă dezvoltarea respectivă este suficient de echilibrată, dacă micuțul este gata să susțină cuantumul crescut de efort pe o perioadă de timp îndelungată și la cotele la care o fac copiii cu o jumătate de an sau un an mai mari decât el.
  2. În același timp nu trebuie să neglijați dezvoltarea emoțională a celui mic. Faptul că există o mare posibilitate să fie cel mai mic din clasă (ca vârstă, ca dezvoltare fizică etc.) este în măsură să producă probleme la nivelul stimei lui de sine. Pe de altă parte, în funcție de cum abordați problema, această diferență poate să devină și un aspect motivant, de natură să-i sporească ambiția și să-i consolideze o bună imagine de sine. Dumneavoastră – în calitate de părinți – știți dacă dezvoltarea sa emoțională îl va conduce spre o situație sau alta.
  3. Foarte importantă în ecuație este învățătoarea/profesorul pentru învățământ primar. Faceți mai multe vizite la școala la care doriți să duceți copilul și purtați discuții cu cadrul didactic. Este important să vedeți conduita acesteia (dacă este constantă sau nu) și care este concepția sa pedagogică. Dacă este binevoitoare cu copilul, dacă manifestă o atitudine pozitivă (este constant zâmbitoare), dacă copilul o percepe motivată/entuziastă, adaptarea se va produce rapid si cu rezultate bune. Iată de ce este important să știți care este stilul cadrului didactic și cum vor trece primele două – trei săptămâni. Să luăm un exemplu simplu: este o mare diferență dacă pe parcursul acestor săptămâni învățătoarea consideră că trebuie să-i transforme pe elevi în mici ”soldăței” care să o asculte fără crâcnire sau este preocupată și motivată să le dezvolte dragostea de școală, creativitatea și dorința de a se implica liber în tot ce înseamnă procesul instructiv-educativ. De ce această distincție este atât de importantă? Pentru că trebuie să știți că dacă veți avea un copil timorat după prima săptămână de școală, veți avea mult de luptat în anii care vor urma pentru a-i construi celui mic o motivație adecvată pentru școală.
  4. O greșeală frecventă în alegerea cadrului didactic pentru copiii noștri o facem când apelăm la recomandările cunoscuților. Trebuie să luați în calcul că dacă ei au fost mulțumiți, nu neapărat veți avea aceeași părere. Cunoscuții dumneavoastră s-ar putea să aibă alte criterii și să decidă în baza altor indicatori. Să ne gândim la situația următoare: este posibil să doriți un cadru didactic exigent, care să-i ofere copilului dumneavoastră mai multă organizare, dar cel la al cărui sfat ați apelat poate a apreciat un cadru didactic blând (deoarece a avut un copil mai anxios, care s-a adaptat mai greu). Este celebra distincție între dascălul centrat pe performanță versus cel focalizat pe copii pe problemele lor emoționale și relaționale. Un alt caz (pentru că tot a fost de actualitate dezbaterea introducerii mai multor ore de educație fizică în școală): în concepția dumneavoastră un dascăl bun este cel pentru care sănătatea copiilor este importantă (și pentru asta merge cu ei în parc, face multe activități distractive și jocuri sportive), iar pentru cunoscuții dumneavoastră este mai important că respectivul cadrului didactic să-i învețe pe copii multe lucruri din manuale. Iată de ce este important să vă stabiliți un set de criterii și să puneți întrebări pe baza acestora

(va urma)

[ Articol citit de: 81 persoane ]

Georgeta Pânişoară
Doctor în psihologie, conferențiar universitar în cadrul Departamentului de Psihologie, Universitatea din București, a scris 9 volume și multe studii în reviste de specialitate și coordonează colecția Psihologia copilului & Parenting la Polirom.

2 comments

  • Multumesc pentru articol si pentru sprijinul pe care ni-l oferiti noua parintilor. Sunt binevenite aceste randuri (chiar acest site) in conditiile in care de cele mai multe ori gasim cu greu raspuns la unele intrebari sau chiar la unele atitudini. Va doresc spor la toate si regret ca nu locuiesc mai aproape de Bucuresti sa pot participa si la cursuri propuse de d-voastra.

    • Multumim pentru feedback si ne bucuram ca avem alaturi de noi parinti ca dumneavoastra care vor sa se dezvolte si sa gaseasca cele mai bune solutii pentru educatia copiilor lor. Asa cum spuneam pe prima pagina, munca noastra are o importanta componenta de responsabilitate sociala: impreuna putem pregati o lume mai buna pentru copiii nostri. Mult succes!

Lasă un răspuns