Emma Sargent – Părintele perfect, Polirom, 2011 pp. 126-128

Întrebări pentru părintele perfect pentru anumite probleme

Ce înţelegi prin…? Această întrebare vă face să înţelegeţi ce se află în spatele cuvintelor spuse de copilul dumneavoastră. Este bună pen­tru clarificarea şi evitarea presupunerilor. Copilul: Vreau să merg într‑o aventură. Părintele: Ce înţelegi prin aventură?

Ce ai face dacă…? Aceasta este o alternativă la întrebarea de mai sus şi poate fi folosită pentru a clarifica ce anume înţelege vorbitorul printr‑un anumit lucru. Copilul: Vreau doar să mă distrez. Părintele: Ce ai face ca să te distrezi?

De unde ştii că…? Ne creăm singuri multe probleme dacă încercăm să ghicim ce gîndeşte celălalt. De multe ori facem afirmaţii de genul „Ştiu că persoana X se va supăra dacă nu îi
spun…”. Credem că ştim ce este în mintea celeilalte persoane. Această între­bare ne face să ne gîndim la dovezi înainte de a enunţa problema. Copilul: Lui Sophie nu îi mai place de mine. Părintele: De unde ştii că lui Sophie nu îi mai place de tine?

De ce… este o problemă pentru tine? Dacă formulăm o problemă ca şi cum aceasta nu ne‑ar aparţine, ea devine greu de rezolvat. Această întrebare reconectează problema cu persoana şi, ca rezultat, pro­blema uneori dispare de la sine. Copilul: Fetele se joacă întotdeauna singure. Părintele: De ce este asta o problemă pentru tine?

Ce te‑a făcut să te simţi astfel? În acest fel căutăm să identificăm ce declanşează problema. Dacă copilul dumneavoastră este supărat, este mai util să îl întrebaţi ce l‑a făcut să fie supărat decît să îl întrebaţi de ce este supărat. Părintele: Ce anume te‑a făcut să fii supărat? Sau Părintele: Ce s‑a întîmplat chiar înainte să te superi?

Cum te‑a făcut [scenariu] să te simţi astfel? Aceasta este o întrebare care urmează celei de mai sus, atunci cînd aveţi nevoie de mai multe clarificări. Părintele: Ce te‑a făcut să fii supărat? Copilul: Sally se juca cu Tom în pauză. Părintele: Cum te‑a supărat faptul că Sally s‑a jucat cu Tom în pauză?

În ce fel [X] înseamnă [Y]? Această întrebare sondează legătura dintre o afirmaţie şi cealaltă. Părintele: Ce te‑a făcut să fii supărat? Copilul: Sally se juca cu Tom în pauză. Părintele: Cum te‑a supărat faptul că Sally s‑a jucat cu Tom în pauză? Copilul: Înseamnă că nu mai sînt prietena ei. Părintele: De ce faptul că Sally s‑a jucat cu Tom în pauză înseamnă că nu mai eşti prietena ei?

Continuaţi să ascultaţi şi să puneţi aceste întrebări. Cu cît le folosiţi mai mult, cu atît va fi mai uşor şi veţi observa mai repede detaliile.

Lasă un răspuns