Secretul performanței: așteptări înalte, dar realiste (1)

Dezvoltarea personală la copii, Psihologia Copilului

O cercetare întreprinsă de către Harold Stevenson și Shin-Ying Lee a demonstrat că așteptările ridicate din partea părinților și accentul pe importanța educației în viața de zi cu zi a copiilor sunt esențiale în obținerea unor performanțe superioare. Cei doi autori au desfășurat interviuri cu un număr de 1500 de elevi din clasele I și a V-a și cu mamele copiilor. Studiul dorea să observe de ce la examenele de matematică sau științe elevii americani aveau rezultate mai slabe decât cei din Japonia sau Hong Kong. În primul rând s-a observat că micuții – ce aparțineau de trei culturi diferite – nu înregistrau diferențe privitor la capacitățile intelectuale native. În schimb, mamele din Japonia și China aveau așteptări mai mari de la copiii lor (așteptări ce erau – în timp – asimilate și de către copii și deveneau valori pentru aceștia). Și nu numai atât! Așteptările mamelor din Japonia și China erau realiste, priveau mai degrabă munca, ce nivel de efort trebuia depus de către copil și motivarea acestora pentru performanță. Prin contrast, mamele din America puneau un accent mai mare pe dotarea nativă a micuților.

Concluzie: Aveți așteptări înalte privind copiii dumneavoastră? Sunt aceste așteptări realiste? Se bazează pe inteligența nativă a copiilor sau puneți accentul pe efort? Sperăm că studiile prezentate mai sus vă ajută să optimizați – acolo unde este nevoie – relația cu copilul dumneavoastră.

[ Articol citit de: 10 persoane ]

Ion-Ovidiu Pânișoară
Profesor universitar dr., conducător de doctorat în Științele educației, Director al Departamentului de Formare a Profesorilor, Universitatea din București. A publicat 16 cărți (autor, co-autor sau coordonator) - Comunicarea eficientă (patru ediții, Polirom) a primit în 2010 premiul Academiei Române.

Lasă un răspuns