Dixit – atunci când creativitatea este totul!

Recomandăm: idei, cărți, jocuri, produse educaționale

Dixit este un joc care dezvoltă la nivel maximal creativitatea participanților. Un aspect deosebit este dat de faptul că se adresează aproape la toate vârstele (începând de pe la 3,5- 4 ani), chiar dacă la o primă vedere pare gândit pentru persoane cu o vârstă mai mare. În esență este vorba despre un set de carduri/cărți de joc care reprezintă imagini cu un nivel destul  de ridicat de abstractizare. La început, fiecare dintre cei prezenți primește câte 6 cărți de joc. Există un rol central (care este preluat de către fiecare participant, prin rotație) acela de povestitor. Acesta alege o carte din propriul set și încearcă să o descrie (poate folosi un cuvânt, mai multe cuvinte sau poate doar un simplu sunet), element care constituie indiciul; acum vine aspectul spectaculos: descrierea trebuie să nu fie atât de clară astfel încât toți ceilalți participanți să ghicească care este cartea de joc propusă de către povestitor, dar nici atât de puțin clară astfel încât nimeni dintre cei prezenți să nu ghicească.

Ok, în acest moment povestitorul a spus cuvântul descriptor al cărții de joc și o așează pe aceasta cu fața în jos. Este rândul celorlalți participanți care trebuie să caute printre cele 6 cărți de joc personale ceva să se potrivească foarte bine descrierii făcute de povestitor. Fiecare alege o astfel de carte dintre cele din propria mână și o pune de asemenea, cu fața în jos peste cartea de joc așezată deja de către povestitor. Toate cărțile de joc astfel obținute se amestecă și se se întorc cu fața în sus. În acest moment, toate persoanele prezente (mai puțin povestitorul care știe ce carte a dat) trebuie să ghicească care este cartea de joc a acestuia. Fiecare participant știe care este cartea proprie, dar oricare dintre celelalte poate să fie a povestitorului. Dar care este aceasta? Este important ca toată lumea să se gândească bine când selectează propria carte în urma cuvântului spus de povestitor deoarece dacă „păcălește” un alt participant să aleagă cartea depusă de el primește puncte.

Acum să vedem de ce un astfel de joc (util ca joc de societate pentru adulți) poate să fie „coborât” la o vârstă mai mică. În opinia noastră este un excelent instrument de dezvoltare a creativității pentru cei mici și o să fiți uimiți de câte idei spectaculoase o să îi vină copilului dumneavoastră în minte. În al doilea rând este util și pentru a crește capacitatea de rezolvare de probleme (deoarece copilul trebuie să fie capabil să ghicească care dintre cărțile depuse este cea a povestitorului). În sfârșit, în al treilea rând, se poate dezvolta astfel un mecanism util pentru inteligența emoțională deoarece copilul o să își antreneze capacitatea de a îi înțelege pe ceilalți, felul cum ei gândesc, o să învețe să fie atent la toate aceste aspecte utile dezvoltării sale ca persoană de succes într-o societate complexă.

[ Articol citit de: 95 persoane ]

Ion-Ovidiu Pânișoară
Profesor universitar dr., conducător de doctorat în Științele educației, Director al Departamentului de Formare a Profesorilor, Universitatea din București. A publicat 16 cărți (autor, co-autor sau coordonator) - Comunicarea eficientă (patru ediții, Polirom) a primit în 2010 premiul Academiei Române.

Lasă un răspuns