Creativitatea părinților: știu să îmi conving copilul

Arta persuasiunii, Psihologia Copilului

De multe ori părinții se află în fața unei adevărate dileme: vor să-i convingă pe copii să facă anumite lucruri (benefice pentru cei mici), dar nu găsesc cele mai bune soluții pentru asta. Am întâlnit părinți pur și simplu epuizați de micul „război” cu copiii lor în încercarea de a-i motiva să:

– mănânce ceva ce micuților nu le face plăcere;

– meargă la cursurile sau activitățile planificate;

– urmărească un film educativ ori să citească o carte importantă pentru educația copiilor etc.

Desigur că pentru a câștiga războiul trebuie să pui preț pe fiecare succes obținut în „bătăliile” zilnice. Totuși, modul în care poți să faci practic acest lucru reprezintă o suită de aspecte complexe care includ comunicare, tehnici de motivare, construirea și menținerea unei bune relații dintre părinte și copil etc. În acest articol intenționăm să mai facem un pas în această direcție: să oferim părinților încă un instrument care poate să încline balanța în favoarea lor: o mică tehnică de comunicare. Înainte să o prezentăm să ne gândim care dintre opțiunile de mai jos ne atrage atenția:

– Pentru ornarea tortului o să folosim o cremă.

– Pentru ornarea tortului o să folosim o cremă-diamant.

Este evident că a doua formulare ne suscită interesul: ce este o cremă-diamant? De la o astfel de ipoteză au pornit și Elizabeth Miller și Barbara Kahn (apud Goldstein, Martin, Cialdini, 2009) în studiul lor. Cele două cercetătoare au vrut să vadă ce determină preferința oamenilor pentru un anumit produs, pornind de la nume de culori și arome:

  • primul tip aparținea celor comune, tipice și nespecifice (exemplul dat: albastru)
  • cel de-al doilea tip viza elemente descriptive, dar comune, tipice și specifice (de exemplu cer albastru, iarbă verde)
  • cel de-al treilea tip urmărea elemente descriptive însă neobișnuite, atipice și specifice (exemplul dat: verde Kermit – celebrul broscoi din Papușile Muppets)
  • în sfârșit, ultimul tip privea elemente ambigue, atipice și nespecifice (exemplul dat: portocaliu mileniu).

Rezultatele studiului au demonstrat că nuanțele și aromele descriptive neobișnuite (categoria 3) și cele ambigue (categoria 4) fac oamenii să aibă o poziție mai favorabilă pentru un  anumit produs. Ele acționează asemenea unui puzzle și suscită curiozitatea. Cele două autoare au demonstrat o astfel de perspectivă utilizând mai multe nume pentru aromele de bomboane gumate și pentru culori pentru pulovere.

Concluzie: încercați să stimulați curiozitatea celor mici prin punerea în funcțiune a propriei creativități. Pentru început faceți totul mai interesant, mai misterios prin adăugarea unor caracteristici fabuloase unor lucruri în aparență plictisitoare sau nedorite de cel mic. Scopul final este să îi oferiți în fiecare zi un strop de aventură, care să-l facă să identifice în spatele propunerilor dumneavoastră aspecte nebănuite.

[ Articol citit de: 13 persoane ]

Ion-Ovidiu Pânișoară
Profesor universitar dr., conducător de doctorat în Științele educației, Director al Departamentului de Formare a Profesorilor, Universitatea din București. A publicat 16 cărți (autor, co-autor sau coordonator) - Comunicarea eficientă (patru ediții, Polirom) a primit în 2010 premiul Academiei Române.

Lasă un răspuns