Copiii trebuie stimulați. Cum și ce trebuie să facă părinții

Copil de succes - bune practici, Tehnici de motivare

Dacă nu trebuie să aplice pedepse, ce trebuie să facă părintele? O soluție este să-și stimuleze copilul. Sunt de acord că o astfel de metodă va produce rezultate mai greu, însă succesele obținute în meseria de părinte vor fi consistente și de durată. Totuși, se întreabă părinții, ce trebuie să fac exact? Iată trei reguli pe care nu trebuie să le omiteți:

a). Stimulentele trebuie să fie văzute ca atare de către copii și nu de către părinți. Pentru părinți, care au trecut în  viața lor prin multe, faptul de a-i spune copilului că „dacă înveți o să fi mândru de ce ai realizat!” este stimulatoare însă pentru acesta poate să nu fie la fel. Pentru copil o recompesă imediată poate fi mult mai ofertantă. De aceea și școala – ca instituție – tinde să eșueze în efortul ei de a-și motiva elevii. Elevului i se spune că dacă învață astăzi, peste mulți ani – când va crește și va termina școala – va ajunge să culeagă roadele acestui efort. Perspectiva este prea îndepărtată, elevul are nevoie de un stimulent aici și acum. Ce se va întâmpla peste câțiva ani nu mai are forță asupra acțiunilor de astăzi. Iată o primă regulă reformulată: identificați ce îi place copilului dumneavoastră și vedeți ca aceste recompense să fie palpabile, realizabile/acesibile.

b). Stimulentele trebuie aplicate conform „regulei bunicii” (mai întâi îți mănânci mâncarea și abia apoi primești și desertul). În acest mod copiii sunt mai motivați să facă ceea ce le solicită părinții.

c). De la valoarea educațională a acestor stimulente la oferirea de puncte. Revenind la prima regulă, noi îi oferim copilului o listă de stimulente din care poate să aleagă. Deci întrebarea rămâne: alegeți ce vă doriți, însă dintr-o listă dată în care toate alegerile sunt controlate de către părinte. Iată câteva idei care ar trebui să se regăsească pe lista pe care le-o propuneți: să se întâlnească cu cine vrea, să aibă timp liber la dispoziție, să fie scuzat la o temă pentru acasă (aici părintele trebuie să lucreze împreună cu cadrul didactic), să lucreze la un proiect special (din care numai așa poate să ajungă să facă parte), să primească un cadou deosebit etc. De multe ori părinții sunt destul de neîncrezători la nivelul unora dintre aceste stimulente: „să îl las să nu își facă o temă?” se întreabă aceștia. Ceea ce nu trebuie uitat este că obține acest premiu ca urmare a realizării a ceea ce vă doriți dumneavoastră. Mai mult decât atât, putem face ca aceste stimulente să fie obținute în urma unei liste mai extinse de comportamente dorite, nu doar unul singur. Strategia „token economy” presupune ca fiica/fiul care face ceea ce cere părintele trebuie să primească puncte (și nu stimulentul respectiv); stimulentele sunt cotate într-o listă cu un număr de puncte și atunci când copilul nostru acumulează un număr suficient el poate avea acces la stimulentul dorit. În acest fel stimulentele își păstează valoarea motivatoare, însă efortul copilului pentru a-l obține crește și crește și implicarea sa în acest proces. Nu vă sună cunoscut? Supermarket-ul la care vă faceți cumpărăturile, farmacia preferată etc. folosesc deja punctele pentru a obține de la dumneavoastră ceea ce își doresc: un client fidel. Este timpul să folosiți și dumneavoastră forța de necontestat a punctelor!

[ Articol citit de: 18 persoane ]

2 comments

  • de ce {unii} parinti isi lovesc proprii copii iar autoritatile nu ofera nici un sprijin acestor copii si stiu asta pentru ca am o prietena foarte apropiata dar care nu mai stie cine este acei parinti sunt foarte exigenti si foarte cruzi iar daca nu se iau masuri acei copii o sa aiba acea cumplita idee de a se sinucide pentru ca asa zisii parinti nu ii trateaza cu respect desi copii nu le reprosaza nimik cer un ajutor
    care peste ani va fi recompensat chiar de toti copii din intreaga lume asa ca va rog ajutatii pe acei copii ganditiva unpik prin ce trec acei copii

    • Problema ridicată de dumneavoastră este una reala si gravă în același timp. De multe ori părinții care procedează așa o fac și din lipsa unei educații altfel decât ceea ce au primit și simțit pe propria piele. Societatea poate să răspundă imediat – prin protejarea copiilor prin măsuri legislative – dar și pe termen lung prin dezvoltarea unui sistem de ȘCOALĂ A PĂRINȚILOR. Meseria de părinte nu este doar ceva cu care te naști, este un aspect care se deprinde în timp și părinții trebuie să învețe să fie părinți….

Lasă un răspuns