Ce fel de elevi avem în clasă?

Copil de succes - bune practici, Pregătirea pentru școală

Quaranta (2009) ne prezintă o listă cu mai multe personalități dificile. Dacă ne uităm cu atenție vom vedea clasăde multe ori la elevii noștri astfel de manifestări: iată de ce vom reformula unele dintre acestea pe baza experienței noastre în câmpul educațional:

Pustnicul – lucrează bine de unul singur, nu se descurcă prea bine în echipă. Este minuțios și răbdător, dar colegii nu percep prea bine faptul că nu vrea să colaboreze cu ei: din acest motiv pot apărea conflicte pe care profesorul trebuie să le gestioneze.

Supăratul – este cel care este iritat de orice comentariu și consideră orice reacție a cuiva un afront personal. De aceea este foarte bănuitor și reacționează la orice într-un mod exagerat. De multe ori nu ezită să îl atace verbal pe profesor dacă i se pare că a fost umilit în vreun fel.

Visătorul – de multe ori plictisit de ceea ce se întâmplă la școală acest elev tinde să viseze cu ochii deschiși și astfel – deși nu perturbă cu ceva ora – să fie un elev problemă (neatent la ore o să rămână repede în urmă).

Timidul – este o persoană care se exprimă greu sau deloc (deși are idei și ar putea aduce multe informații interesante). Datorită timidității pierde ocazia de a se afirma și poate să primească note mai mici decât merită de fapt (în special la examinările orale și devine o surpriză la cele scrise – unde se descurcă, de obicei, mult mai bine).

Vedeta – este un elev care dorește tot timpul să fie în centrul atenției și pentru asta face permanent „scene”: are un comportament infantil și poate să atragă asupra sa atenția profesorului în detrimentul elevilor care au într-adevăr nevoie de acesta.

Știe tot – este tot un tip de vedetă, dar se bazează pe acumulare de informații și „servirea” acestora în orice situație. Îi place să fie în centrul atenției și îl poate provoca pe profesor prin întrebări de tipul „Cartea X ați citit-o?”. Îi ironizează pe colegi, iar aceștia – deși se tem de „înțepăturile” lui – îl izolează și îl persiflează.

Impulsivul – acționează sub impuls de moment fără să se gândească la consecințe. Profesorul trebuie să fie atent la acest tip de elev pentru că deși în urma acțiunii impulsive respectivul o să își regrete comportamentul, amprenta gestului o să rămână în memoria colectivă a clasei și profesorul o să aibă permanent probleme de rezolvat.

Competitorul excesiv – pentru el totul este o competiție chiar și atunci când nu există nicio miză. Poate să arunce clasa într-o atmosferă stresantă din care mulți elevi (uneori inclusiv el) să rămână cu resentimente și să se înregistreze o diminuare a motivației pentru învățare și plăcerii de a veni la școală.

Entuziastul – este un elev caracterizat deseori în școală ca hiperactiv: nu poate să stea două minute pe loc, este nerăbdător, are multă energie și mereu simte nevoia să treacă de la o activitate la alta. Pentru aceasta poate să fie greu de controlat atunci când clasa trebuie să desfășoare o activitate mai rutinieră.

Denigratorul – este o persoană care se simte bine dacă îi „împunge” pe ceilalți cu comentarii răutăcioase. Poate să creeze o atmosferă tensionată în clasă, poate să îi demotiveze pe cei care devin ținta comentariilor sale.

Acum, după această listă cuprinzătoare, să ne uităm în jur și să numărăm: câte persoane care se potrivesc descrierilor cunoaștem?

[ Articol citit de: 318 persoane ]

Ion-Ovidiu Pânișoară
Profesor universitar dr., conducător de doctorat în Științele educației, Director al Departamentului de Formare a Profesorilor, Universitatea din București. A publicat 16 cărți (autor, co-autor sau coordonator) - Comunicarea eficientă (patru ediții, Polirom) a primit în 2010 premiul Academiei Române.

2 comments

  • Intr-adevar, acestea sunt tipurile de elevi de baza dintr-o clasa. Dar mai sunt si …hai sa le spunem „combinatii” . Fac aceasta afirmatie in cunostinta de cauza, am un copil inca elev si care nu se incadreaza strict intr-o anumita categorie ci, mai degraba in doua. Ea este nu numai un competitor excesiv,(prima din clasa ani la rand, – in clasa a Xa a avut media generala 10 de exemplu-, pentru ca „nu vrea sa aibe pe cineva in fata”, invata de placere la unele materii iar la celelalte ” a lasat-o mai moale ” acum, insa nu mai jos de media 9. Este si foarte timida, si are o colega rautacioasa care o invidiaza , e foarte caustica in ce o priveste pe fata mea, iar aceasta tace, inghite , vine acasa si plange. Ma doare sufletul , va rog sa ma credeti,dar daca vreau sa o ajut cumva imi spune sa nu ma amestec si nu am ce face. Mi-as dori si eu un sfat, nu e usor sa fii mama unui copil olimpic cu probleme de genul celor prezentate. Va multumesc ca m-ati lasat sa va spun ce ma doare si va doresc mult bine. G.A.

    • Aveti dreptate, de multe ori exista combinatii. In ceea ce o priveste pe fiica dumneavoastra trebuie sa analizati daca interventia dumneavoastra este vazuta de ea ca fiind oportuna sau nu. Poate ca in trecut ati incercat sa faceti ceva in acest sens si nu a iesit bine (si fiica tine minte mai bine ca dumneavoastra ineficienta acestei interventii). Poate ca incearca sa fie independenta – mai ales la varsta adolescentei se intampla acest lucru – si nu trebuie sa inhibati aceasta tendinta. Oricum, trebuie sa va analizati si pe dumneavoastra si sa vedeti daca reactia fata de ea s-a schimbat (trebuie sa imbracati un nou rol, cel de mama-prietena mai mare, adolescentul nu mai accepta sa fie tratat ca un copil si este foarte susceptibil la orice incercare de acest gen). Trebuie să va deschideti „antenele” si sa vedeti ce asteapta fiica dumneavoastra de la dumneavoastra si sa ii oferiti ceea ce are nevoie si nu ceea ce credeti dumneavoastra ca este necesar. multumim pentru comentariu.

Lasă un răspuns